6 belangrijke factoren die de geestelijke gezondheid helpen behouden

Sommige dagelijkse gewoonten kunnen u helpen met angst en stress om te gaan en uw emotioneel welzijn te verbeteren. Dit omvat bijvoorbeeld dieet, slaap of lichaamsbeweging. Het artikel somt een aantal belangrijke factoren op die van invloed zijn op de geestelijke gezondheid van een persoon. Ze kunnen de negatieve gevolgen voorkomen die de toestand van de geestelijke gezondheid verslechteren.

Mededogen zelf

Zelfkritiek of perfectionisme kan een van de risico’s zijn van het ontwikkelen van angst en depressie. In dit geval gelooft iemand ten onrechte dat hij altijd alles goed moet doen en perfect moet zijn.

Iemand kan ook ongeduldig zijn over zijn eigen tekortkomingen, zichzelf te veel bekritiseren of denken dat ze niet voldoen aan de verwachtingen van dierbaren.

Ondanks de angsten van veel mensen met deze kenmerken, is het tegengif zelfcompassie. Het gaat erom aandacht te schenken aan je gevoelens, het gevoel van eigenwaarde en zelfidentificatie te vergroten.

Hoe we onszelf behandelen tijdens de ups en downs van het leven, kan een enorme impact hebben op onze fysieke en mentale gezondheid.

Sociale connecties

Om zich te ontwikkelen en zich op zijn gemak te voelen, moet een persoon vanaf de geboorte sociale banden onderhouden.

Onderzoekers van de Harvard University analyseerden meer dan 100 factoren die bescherming kunnen bieden tegen depressie en ontdekten dat het onderhouden van sociale banden een van de belangrijkste is.

Het is vermeldenswaard dat in 2020 veel mensen zich eenzaam kunnen voelen vanwege quarantaine en zelfisolatie. Maar je hoeft niet naar feestjes te gaan of op kantoor te werken om te socializen. Praat gewoon met een persoon die u vertrouwt, deel uw ervaringen en uw humeur zal onmiddellijk verbeteren!

Fysieke activiteit

Een actieve levensstijl kan het ontstaan ​​van depressie voorkomen. Studies hebben aangetoond dat krachtige lichaamsbeweging gedurende 3-5 dagen gedurende 12 weken de symptomen van depressie met 47% vermindert.

Oefening helpt ook bij het verminderen van stress en angst, en helpt bij het verminderen van spierspanning.

Voedsel

Onze stemming is nauw verbonden met de kwaliteit van ons eten. 95% van het serotonine (“gelukshormoon”) dat we produceren, is afkomstig van neurotransmitters in de darmen.

Een dieet met veel groenten, volle granen en gezonde vetten wordt geassocieerd met een 25-35% lager risico op depressie in vergelijking met diëten die meer suiker, bewerkte voedingsmiddelen en zuivelproducten bevatten.

Door een uitgebalanceerd dieet kun je het lichaam zoveel mogelijk van de nodige voedingsstoffen voorzien.

Slaap

Mensen die aan een depressie lijden, kunnen moeite hebben met slapen. Slecht slapen is echter een van de factoren die het risico op het ontwikkelen van psychische stoornissen vergroot.

Uiteindelijk kunnen stress en onregelmatige rustschema’s leiden tot langdurige slapeloosheid. Daarom is het belangrijk om een ​​comfortabel slaappatroon tot stand te brengen om uw geestelijke gezondheid te beschermen.

Bezoek aan de dokter

Als u merkt dat u niet alleen met een depressie of angststoornis kunt omgaan, zoek dan gerust medische hulp. Uw arts zal u helpen de oorzaak van uw aandoening te vinden en medicijnen te selecteren die uw aandoening aanzienlijk zullen verbeteren (zoals Apo-Moclobemide of Apo-Clomipramine).