dermatitis

6 mogelijke oorzaken van verergering van seborrheic dermatitis in de winter

1. Gebrek aan zonlicht.

Deze factor draagt vooral bij aan veranderingen in de hoeveelheid vitamine D, omdat het onder invloed van ultraviolette straling in het lichaam wordt gesynthetiseerd. Recente studies hebben dit type vitaminetekort in verband gebracht met vele ziekten, waaronder verergering van huidziekten, artritis en neurose. Het speelt een belangrijke rol bij de ontwikkeling van epidermale laesies. Gebrek aan zonlicht veroorzaakt vitamine D-tekort, verergering van psoriasis en andere ziekten.

Gebruik geen zonnebrandcrème in de winter, anders krijg je geen vitamine D binnen. Het wordt gesynthetiseerd door UVB-stralen. Als u een ernstig vitamine D-tekort heeft, kan uw arts speciale supplementen aanbevelen in de vorm van tabletten of druppels (bijvoorbeeld, Alpha D3).

1. Hypothermie.

Blootstelling aan lage temperaturen is een belangrijke test voor de huid. Koude beschadigt de opperhuid, leidt tot capillaire spasmen, bevordert microscheurtjes en irritatie. Onder dergelijke omstandigheden ontwikkelen dermatologische ziekten zich veel sneller op de beschadigde gebieden.

1. Droge lucht.

In de winter is de lucht droog, waardoor de huid minder elastisch wordt. Hierdoor is de huid gemakkelijker te beschadigen, omdat in dit geval de natuurlijke beschermlaag bijna verdwijnt en wonden en kloven een infectieplaats worden. Vaak zijn in deze omstandigheden zelfs onbeduidende beschadigingen ontstoken. Droge lucht is gevaarlijk, vooral in kamers met centrale verwarming. In dergelijke kamers kan de luchtvochtigheid 20% zijn (moet 50-70%). Maar de kou droogt ook de lucht, dus de huid heeft last van de kou buiten.

Naarmate de luchtvochtigheid afneemt, verschijnen er cytokinen in de huid, die de cellen “ordenen” om hun afweer tegen uitdroging te versterken. Uitdroging kan meestal worden voorkomen, maar soms treden door ontregeling, peeling en ontstekingen op. Om de huid te helpen omgaan met uitdroging, moet deze worden gehydrateerd. U kunt dit het beste ‘s avonds doen na het douchen (bijvoorbeeld met Desowen), wanneer de huid veel vocht bevat.

1. Kleding.

Natuurlijke materialen zoals wol en bont, evenals verschillende synthetische stoffen zijn allergenen en veroorzaken irritatie bij direct contact. Ook als een persoon zich te warm kleedt, zweet hij, wat bijdraagt ​​aan huidbeschadiging. Als gevolg hiervan kan dergelijke schade een verergering van seborrheic dermatitis veroorzaken.

1. Algemene afname van de immuniteit.

Exacerbatie van chronische ziekten die rechtstreeks verband houden met de immuunafweer van het lichaam. Immuniteit verzwakt met veranderende weersomstandigheden en andere factoren. Verminderde immuniteit kan ook een verergering van seborrheic dermatitis veroorzaken.

1. Andere ziekten.

Soms zijn huidproblemen gewoon het gevolg van andere kwalen. Er kunnen bijvoorbeeld verschillende huiduitslag optreden bij virale en bacteriële infecties. Vooral wanneer het immuunsysteem verzwakt is, verschijnen steenpuisten veroorzaakt door Staphylococcus aureus op de huid. Peeling en ontsteking kunnen ook optreden bij gastro-intestinale problemen. Kleine, slecht genezende wonden kunnen wijzen op niet-gecompenseerde diabetes. Al deze ziekten kunnen ook een van de oorzaken zijn van verergering van seborrheic dermatitis in de winter.