osteoporose

7 methoden om osteoporose te voorkomen

Als u niet tot de risicogroep van osteoporose behoort, betekent dit niet dat deze pathologie u niet bedreigt. In dit geval wordt de kans op ontwikkeling verkleind, maar toch moet iedereen de methoden voor preventie van deze ziekte volgen.

1. Levensstijl.

Gezondheid behouden is de belangrijkste preventieve maatregel tegen osteoporose. Zo kan een goed dieet en het opgeven van slechte gewoonten u in de toekomst veel problemen besparen. Roken veroorzaakt bijvoorbeeld langdurige capillaire spasmen en verhindert de doorstroming van mineralen naar de botten.

1. Voedsel.

Uw dieet moet uitgebalanceerd en rijk zijn aan Ca. Naast Ca moet voedsel rijk zijn aan Mg en P, evenals vitamine D. Al deze vitamines worden gevonden in eigeel, lever, zeevis en verse groenten. Granen, evenals soja, bevatten natuurlijk oestrogeen. Het voorkomt de vernietiging van botweefsel. Een vetarm dieet verstoort de opname van mineralen in de lichaamscellen. Eet dus gevarieerd en gezond. Voeg veel groenten en minder zout en suiker toe aan uw dieet.

1. Medicijnen.

Als de hoeveelheid Ca en vitamine D de dagelijkse norm niet haalt, is het noodzakelijk om medicijnen te kiezen (bijv. Alpha D3) dat zal hun niveau verhogen. Het gebruik van dergelijke medicijnen voor osteoporose is zowel een behandeling als preventie, omdat het onmogelijk is om botten te herstellen zonder een normale hoeveelheid mineralen. Voor de juiste medicatie moet u medisch advies inwinnen. Gebruik voor preventie vaak medicijnen die de activiteit van osteoclasten remmen (cellen die botweefsel vernietigen). Dergelijke medicijnen zijn zeer efficiënt en gemakkelijk te gebruiken.

1. Fysieke activiteit.

Oefening helpt ook de botdichtheid te behouden. Het kan niet alleen sporttraining zijn, maar ook dansen, fitness of aerobics. Matige krachttraining op oefenmachines is ook nuttig. Het belangrijkste is dat fysieke activiteit regelmatig was. Dit is nuttig voor preventie, aangezien spierinactiviteit bijdraagt aan botdemineralisatie.

Een zeer effectieve preventieve maatregel zijn speciale medische oefeningen voor osteoporose (zelfs als u er niet ziek van bent).

1. Zonlicht.

Als je in gebieden woont waar weinig zonlicht is, is het raadzaam om één keer per jaar naar plaatsen te gaan waar je huid verzadigd kan raken met zonlicht.

1. Behandeling van chronische ziekten.

Als u lijdt aan pathologieën die leiden tot een verminderde calciumopname, moet u deze ziekten behandelen. Dergelijke ziekten zijn hormonale stoornissen, sommige ziekten van de lever en de nieren. Als het niet mogelijk is om volledig te herstellen, moet u een mineraalvervangende therapie ondergaan.

1. Medische supervisie.

Preventieve maatregelen om osteoporose te voorkomen zijn voor iedereen belangrijk. Als u aanleg heeft om deze ziekte te ontwikkelen, is regelmatig medisch toezicht noodzakelijk. Onderzoek jezelf regelmatig en gebruik preventieve maatregelen die je lichaam helpen.