osteoporosis

7 methoden om osteoporose te voorkomen

Als u niet tot de risicogroep osteoporose behoort, betekent dit niet dat deze pathologie u niet bedreigt. In dit geval wordt de kans op ontwikkeling verkleind, maar toch moet iedereen de methoden volgen om deze ziekte te voorkomen.

1. Levensstijl.

Het behouden van gezondheid is de belangrijkste preventieve maatregel tegen osteoporose. Zo kunnen een goed dieet en het opgeven van slechte gewoonten u in de toekomst van veel problemen redden. Roken veroorzaakt bijvoorbeeld langdurige capillaire spasmen en verhindert de toevoer van mineralen naar de botten.

1. Eten.

Uw dieet moet uitgebalanceerd en rijk zijn aan Ca. Naast Ca moet voedsel rijk zijn aan Mg en P, evenals aan vitamine D. Al deze vitamines komen voor in eigeel, lever, zeevis en verse groenten. Granen bevatten, evenals soja, natuurlijk oestrogeen. Het voorkomt de vernietiging van botweefsel. Een vetarm dieet verstoort de opname van mineralen in de lichaamscellen. Eet dus een gevarieerd en gezond dieet. Eet veel groenten en minder zout en suiker.

1. Medicijnen.

Als de hoeveelheid Ca en vitamine D de dagelijkse norm niet bereikt, is het noodzakelijk om medicijnen te kiezen (bijv. Alpha D3) die hun niveau verhogen. Het gebruik van dergelijke medicijnen voor osteoporose is zowel een behandeling als een preventie, omdat het onmogelijk is om botten te herstellen zonder een normale hoeveelheid mineralen. Voor de juiste medicatie moet u medisch advies inwinnen. Gebruik voor preventie vaak geneesmiddelen die de activiteit van osteoclasten remmen (cellen die botweefsel vernietigen). Dergelijke medicijnen zijn zeer efficiënt en gemakkelijk te gebruiken.

1. Fysieke activiteit.

Oefening helpt ook om de botdichtheid te behouden. Het kan niet alleen sporttraining zijn, maar ook dansen, fitness of aerobics. Matige krachttraining op fitnessapparaten is ook nuttig. Het belangrijkste is dat fysieke activiteit regelmatig was. Dit is nuttig voor preventie, aangezien spierinactiviteit bijdraagt aan botdemineralisatie.

Een zeer effectieve preventieve maatregel zijn speciale medische oefeningen voor osteoporose (zelfs als u er niet ziek van bent).

1. Zonlicht.

Als u in gebieden woont waar weinig zonlicht is, is het raadzaam om eenmaal per jaar naar plaatsen te gaan waar uw huid verzadigd kan zijn met zonlicht.

1. Behandeling van chronische ziekten.

Als u lijdt aan pathologieën die leiden tot een verminderde calciumopname, moet u deze ziekten behandelen. Dergelijke ziekten zijn hormonale aandoeningen, sommige ziekten van de lever en de nieren. Als het niet mogelijk is om volledig te herstellen, moet u minerale substitutietherapie ondergaan.

1. Medisch toezicht.

Preventieve maatregelen om osteoporose te voorkomen zijn voor iedereen belangrijk. Als u aanleg heeft om deze ziekte te ontwikkelen, is regelmatig medisch toezicht noodzakelijk. Onderzoek uzelf regelmatig en gebruik preventieve maatregelen die uw lichaam helpen.