7 oorzaken die tot dementie kunnen leiden

  1. Gebrek aan complexe taken.

De hersenen zijn een orgaan dat regelmatig moet worden getraind. Als er geen problemen worden opgelost, verliezen onze hersenen hun efficiëntie. Studies tonen aan dat de hoogste hersenactiviteit tussen de 16 en 25 jaar is. In deze periode is de doeltreffendheid ervan op zijn hoogtepunt. Later, bij afwezigheid van nieuwe ongebruikelijke taken, neemt de productiviteit van de hersenen af.

Onze hersenen zijn zo ontworpen dat wanneer we geïnteresseerd zijn in onbekende dingen, er nieuwe zenuwverbindingen worden gevormd in de cortex. Hoe meer van dergelijke neurale verbindingen er zijn, hoe flexibeler het menselijk brein wordt en hoe langer het gezond blijft. Regelmatige mentale oefeningen zijn erg belangrijk om seniele dementie te voorkomen.

  1. Gebrek aan zuurstof.

Als u een hele dag in een benauwd kantoor doorbrengt, berooft u uw lichaam van volledige zuurstofverzadiging. Onvoldoende zuurstof vermindert de efficiëntie van de hersenen. Dit leidt tot vermoeidheid, een slechte concentratie en een slecht geheugen. Daarom is het noodzakelijk om regelmatig tijd in de frisse lucht door te brengen om het lichaam met zuurstof te verzadigen.

  1. Onvoldoende schoon water drinken.

Onze hersenen hebben water nodig, net als alle organen. Het menselijk brein bestaat voor 80% uit deze waardevolle vloeistof. Het is met water dat voedingsstoffen komen, waardoor de hersenen efficiënter gaan functioneren. Wanneer het lichaam uitgedroogd is, lijden de hersenen een van de eersten. De persoon begint zich zwak en moe te voelen.

  1. Slechte gewoonten.

Bij het roken en drinken van alcohol treden neurobiologische veranderingen op in de hersenen. Roken vermindert bijvoorbeeld de dikte van de hersenschors. Als gevolg hiervan worden mentale vermogens en denkniveaus verminderd. Mensen met slechte gewoonten hebben meerdere keren een versneld verouderingsproces van de hersenen.

  1. Gebrek aan fysieke activiteit.

Lichaamsbeweging en een gezonde levensstijl zijn nodig voor het lichaam om de spiertonus te behouden. Door fysieke activiteit begint het bloed actief door het lichaam te circuleren, waardoor hersencellen worden verzadigd met voedingsstoffen. Dit heeft een zeer goed effect op het langetermijngeheugen.

Bovendien hebben mensen die geen enkele lichamelijke activiteit uitoefenen vaak overgewicht. Overgewicht leidt tot een toename van vrije radicalen en ontstekingen, wat leidt tot een afname van het aantal hersencellen. Dit draagt ​​op zijn beurt bij aan geheugenproblemen en vroegtijdige veroudering.

  1. Ongezonde voeding.

De hersenen hebben, net als het hele lichaam, voedingsstoffen nodig die via voedsel het lichaam binnenkomen. Dienovereenkomstig, als iemand voedsel eet dat niet rijk is aan vitamines en mineralen, beginnen de hersenen deze te missen. Als gevolg hiervan raken de hersenen uitgeput en gaan de functies ervan achteruit.

Naast ongezonde voeding hebben strikte diëten een negatief effect op de hersenfunctie. Het overslaan van het ontbijt brengt ook veel schade toe aan de hersenen. Studies tonen aan dat mensen die regelmatig ontbijten, beter werken dan degenen die de belangrijkste maaltijd van de dag missen.

  1. Slechte slaap.

Slecht slapen heeft een negatief effect op het menselijk lichaam en vooral op de hersenen. Na een slapeloze nacht nemen concentratie, productiviteit en energie af. Tijdens de slaap wordt in het menselijk lichaam het belangrijke hormoon melatonine aangemaakt. Door dit hormoon vertraagt ​​het verouderingsproces en verbeteren het algemene welzijn en de conditie. Melatonine heeft antistress- en antitumorale eigenschappen. Dat is de reden waarom mensen die de slaap vakkundig benaderen, hun hersenen lange tijd gezond en jong houden.

Als u symptomen van dementie opmerkt, raadpleeg dan uw arts en neem effectieve medicijnen (zoals Aricept of Atarax).