8 gewoonten van de moderne persoon die leiden tot obesitas

Over de hele wereld is bij ongeveer 500 miljoen mensen de diagnose obesitas gesteld. Een dergelijke ziekte komt om vele redenen voor, en niet alleen die die verband houden met de onbedwingbare trek van ongezond voedsel. Vervolgens gaan we in op 8 gewoonten die snel tot overgewicht kunnen leiden.

  1. Regelmatige maaltijden in eenzaamheid. Deskundigen hebben bewezen dat regelmatige maaltijden samen met huishoudens het verschijnen van extra kilo’s voorkomen. Wanneer geliefden samenkomen met hun gezin, bevordert een gezellige, huiselijke sfeer gezondere eetgewoonten. Als kinderen liever alleen eten, dan eten ze 25% meer junkfood dan degenen die regelmatig met hun ouders aan dezelfde tafel eten.
  2. De combinatie van voedselinname met tv kijken of achter een computer dwingt een persoon om een grotere portie voedsel en grote hoeveelheden koffie te consumeren. Een persoon wordt afgeleid door iets interessants en merkt eenvoudigweg niet hoeveel en wat hij at en dronk. Daarom is het beter om deze twee lessen niet te combineren, maar om tijd en de gelegenheid te vinden om langzaam en met volledig bewustzijn van wat en hoeveel je eet te genieten van eten.
  3. Als iemand ’s nachts bij een computer blijft, draagt deze modus bij aan een verandering in de stofwisseling en gewichtstoename. Het is een feit dat ons lichaam ’s nachts moet slapen en overdag moet eten. Als je een nachtelijke levensstijl leidt, begint de fysiologische cyclus te breken en neemt de energie de volgende dag af na een slapeloze nacht. Als u echter ’s nachts moet werken, verlaag dan het aantal porties of het dagelijkse calorieverbruik.
  4. Slaapgebrek is een andere reden voor gewichtstoename. Hoe minder slaap, hoe meer gewicht, omdat slaap een belangrijke rol speelt in het energiemetabolisme. Als een persoon niet genoeg slaapt, begint zijn lichaam, in een poging om wakker te blijven, meer voedsel nodig te hebben.
  5. Als u in een achterstandsgebied woont, kan dit een andere reden zijn voor gewichtstoename. Verontreinigende stoffen kunnen zich gaan ophopen in vetweefsel en in het lichaam terechtkomen met vis, vlees en ander vet voedsel.
  6. Het maakt ook uit hoe u uw vrije tijd doorbrengt. Als je dagelijks twee tot drie uur tv kijkt, stijgt het risico op obesitas met ongeveer 25%. Tv kijken heeft ook een negatief effect op de algemene gezondheid, aangezien kunstlicht het melatoninegehalte verlaagt. Het verminderen van dit hormoon (waarvan de functie is het lichaam te beschermen tegen stofwisselingsstoornissen) leidt niet alleen tot extra kilo’s, maar ook tot een ziekte zoals diabetes.
  7. Kies bij de keuze tussen vet- en vetarme maaltijden voor de eerste optie, omdat ze een langdurig verzadigingsgevoel geven, waardoor het risico op het ontwikkelen van gewichtsproblemen wordt verminderd. Bovendien beweren voedingsdeskundigen dat voedingsmiddelen die volgens advertenties minder vet bevatten, veel meer calorieën bevatten.
  8. Koolzuurhoudend zoet water bevat veel suiker, conserveringsmiddelen en andere schadelijke stoffen. Hoe meer je zoet water drinkt, hoe meer je gewicht toeneemt.