9 voedingsmiddelen voor de preventie van beroertes

  1. Peterselie.

De bioactieve stoffen in peterselie versterken de kleine bloedvaten en verbeteren de harttonus.

  1. Nieuwe aardappelen.

Hoe zoeter de aardappel en hoe rijker de kleur van de schil, hoe meer carotenoïden hij bevat. Dit zijn natuurlijke antioxidanten die het hart beschermen tegen agressieve stoffen (vrije radicalen). Nieuwe aardappelen bevatten veel kalium, wat de hartgeleiding verbetert. De meeste voedingsstoffen bevinden zich onder de huid, dus de handigste manier om te koken is door de aardappelen in hun geheel en ongeschild te bakken of koken.

  1. Tomaten.

Rijpe gemalen tomaten bevatten een schat aan lycopeen, een buitengewoon nuttige antioxidant voor het hart. Tomatensap verlaagt voorzichtig de bloeddruk en intracraniale druk, het is handig om het te drinken voor hypertensie. Tomaten bevatten ook stoffen die het lichaam beschermen tegen de schadelijke effecten van zonlicht. Eet in de zomer vaker caprese salade – tomaten met mozzarella, basilicum en olijfolie.

  1. Abrikozen.

Deze vrucht helpt het hart bij nerveuze spanning en aritmie. Dankzij de grote hoeveelheid fruitsuikers verbeteren abrikozen de voeding van de hersenen en bestrijden ze hypoxie.

  1. Frambozen.

Deze bes bevat veel salicylzuur, dat qua effect op het menselijk lichaam vergelijkbaar is met acetylsalicylzuur (dwz aspirine). Het verdunt het bloed en bestrijdt bloedstolsels en spasmen. Om de vasculaire tonus te normaliseren, volstaat het om tijdens het seizoen een half glas verse frambozen per dag te eten. Onthoud dat frambozen niet op een lege maag mogen worden gegeten, omdat salicylzuur het maagslijmvlies kan beschadigen.

  1. Bosbessen.

De werkzame stoffen in bosbessen zijn belangrijk voor het cardiovasculaire systeem. Ze stimuleren de groei van nieuwe haarvaten en zuurstofvoorziening van het bloed.

  1. Spinazie, zuring.

Oxaalzuur verdunt het bloed en normaliseert de vasculaire tonus (maar alleen vers). Tijdens het koken wordt nuttig organisch zuur omgezet in een schadelijke anorganische verbinding.

Het verstoort de opname van calcium, vormt kristallen in de nieren, die vervolgens in stenen kunnen veranderen. Daarom wordt het aanbevolen om verse spinazie en zuring te eten.

  1. Donkere druiven.

Donkere druiven bevatten veel bioflavonoïden. Dit zijn nuttige stoffen die de oxidatieprocessen in het lichaam vertragen. Ze helpen de bloedvaten in goede conditie te houden, voorkomen bloedstolsels.

  1. Gember.

Gember bevat het enzym capsaïcine, dat de bloedcirculatie stimuleert. Gember eten helpt bij het verlichten van krampen bij hypertensie en hoofdpijn. Krachtige natuurlijke antioxidanten in gemberwortel beschermen de bloedvaten tegen vrije radicalen. Door het bloed te reinigen en te verdunnen, vermindert gemberwortel de kans op bloedstolsels en vermindert het de belasting van de wanden van bloedvaten. Vasculaire reiniging helpt het geheugen te verbeteren en atherosclerose te voorkomen. De voordelen van gemberwortel zijn onder meer bloedoxygenatie, wat belangrijk is bij veel hartaandoeningen.

Maar vergeet niet dat als u tekenen van hart- en vaatziekten opmerkt, uw arts zo snel mogelijk moet vragen om geneesmiddelen voor te schrijven die een beroerte voorkomen (zoals Arreno of Lostatin).