Arteriële hypertensie [ Hoge bloeddruk ]

Meestal wordt verhoogde druk hypertensie genoemd, maar de correctere naam is arteriële hypertensie. Je kunt ook de term hoge bloeddruk vinden, maar al deze termen weerspiegelen hetzelfde.

Bijna 20-25% van de totale volwassen bevolking heeft een hoge bloeddruk, dat wil zeggen, het lijdt aan een of andere vorm van arteriële hypertensie, en de meest valide mensen hebben deze aandoening meestal niet tot 30-60 jaar. Volgens de gegevens over de bevolking van de VS kunnen we aannemen dat ongeveer 80 miljoen patiënten arteriële hypertensie hebben. Jaarlijks wordt arteriële hypertensie voor het eerst gedetecteerd bij ongeveer 2 miljoen patiënten. Op zichzelf komt een verhoging van de bloeddruk (AH) vaak asymptomatisch voor en manifesteert zich alleen in het late stadium van de ziekte met ernstige complicaties (cerebrovasculair accident, hartfalen of nierfalen, myocardiaal infarct). Ongeacht of de patiënt symptomen van de ziekte heeft of niet, een stabiele toename van de bloeddruk leidt altijd tot de ontwikkeling van secundaire morfologische veranderingen in de bloedvaten met een aandoening van vitale organen. Daarom is het erg belangrijk om op zijn minst een algemeen beeld van deze ziekte te hebben, methoden voor de diagnose en behandeling ervan.

De arteriële druk is de druk die wordt gecreëerd door de hartspier en bloedvaten. De hartspier krimpt ritmisch en gooit met elke duw een regelmatig deel van het bloed in de aorta. Dit is wat zorgt voor een normale bloedsomloop in het lichaam.

Er kunnen twee soorten bloeddruk worden gemeten – systolisch en diastolisch, dat wil zeggen op het moment van reductie van de hartspier en tijdens ontspanning. Aangenomen wordt dat het optimale niveau 120 tot 80 millimeter van de kwikkolom is. Als de niveaus gedurende een lange periode hoger zijn dan 140 per 100, is dit een indicatie voor hypertensie.

De belangrijkste oorzaak van hypertensie is vrij simpel: de bloedvaten zijn vernauwd en het hart moet meer moeite doen om bloed te duwen. Maar uiteindelijk is de kracht van het hart uitgeput, de wanden van de vaten voelen een verhoogde belasting, hierdoor is een heel complex van complicaties mogelijk.

Oorzaken en risicofactoren voor hypertensie

Ondanks het feit dat het mechanisme van hypertensie in de meeste gevallen één en dezelfde is, zijn er nogal wat factoren die hypertensie kunnen veroorzaken:

• Overgewicht. Hoe hoger het lichaamsgewicht, hoe hoger de belasting door het hart wordt gevoeld.
  • Frequente stress op het werk of thuis.
  • Trage levensstijl, gebrek aan fysieke activiteit.
  • Verkeerde voeding: teveel in de voeding van dierlijke vetten, zout, gebrek aan vers fruit en groenten.
  • Schadelijke gewoonten: alcohol, verdovende middelen, roken.
  • Overmatig cholesterolgehalte in het bloed, dat wordt afgezet op de wanden van de bloedvaten en vernauwt.
  • Acceptatie van sommige medicijnen.
  • Leeftijd ouder dan 50 jaar.
  • Zwangerschap. Tijdens de zwangerschap kan zich zogenaamde zwangerschaps-hypertensie ontwikkelen. Het verdwijnt na de geboorte van een kind.
  • Nierziekte
  • Sommige pathologieën van het hart.
  • Erfelijke aanleg voor hypertensie.

Behandeling van arteriële hypertensie
Behandeling van arteriële hypertensie omvat dergelijke groepen geneesmiddelen: