Bacteriële infecties soorten en methoden van hun behandeling

Infecties veroorzaakt door kleine eencellige micro-organismen worden bacteriën genoemd. De wetenschap weet dat bacteriën geen kern hebben en genetische informatie zit in het cytoplasma.

Soorten bacteriën

Bacteriën in de biologie worden volgens bepaalde criteria in groepen verdeeld. Afhankelijk van hoe bacteriën zich voeden, worden ze bijvoorbeeld verdeeld in saprofyten (geen ziekteverwekkers) en parasieten die ten koste gaan van anderen. In de tweede groep zijn er ook enkele soorten bacteriën, die voor een persoon noodzakelijk zijn om een ​​goede vitale activiteit te hebben.

Afhankelijk van de vorm van de cel, zijn ze onderverdeeld in:

• Cocci zijn bacteriën in de vorm van een bal. Dit zijn streptokokken, stafylokokken, meningokokken, pneumokokken.
  • Staafvormige bacteriën die op een rechte of gebogen staaf lijken: E. coli, Shigella, Mycobacterium tuberculosis, difterie-bacil en de oorzaak van tetanus.
  • Gedraaide bacteriën zijn spiraalvormige, kurkentrekkervormige micro-organismen die syfilis, leptospirose veroorzaken.
  • Vormmodificerende bacteriën hebben geen celwand.
  • Bacteriën met flagellaten kunnen bewegen. Een treffend voorbeeld is de oorzaak van cholera.

Ziekten veroorzaakt door bacteriën zijn vooral gevaarlijk vanwege de vergiftiging van het lichaam met toxines van deze bacteriën. Deze gifstoffen veroorzaken ontstekingen en kunnen de interne organen van de persoon beschadigen. Zolang de bacteriën leven, geven ze exotoxinen af. Dode bacteriën maken endotoxinen vrij. Bij veel bacteriën sterven infectieuze en toxische schokken en dit veroorzaakt de dood van het organisme.

Bacteriële en virale infectie: wat is het verschil?

Bacteriën zijn heel anders dan virussen – ze zijn groter dan virussen en het is een compleet levend organisme dat voedsel nodig heeft om zichzelf te voorzien en te reproduceren.
Tot de twintigste eeuw worstelden artsen met bacteriële infecties op dezelfde manier als met virale infecties; ze hebben het lichaam geholpen om zelfstandig te leren hoe de ziekte te bestrijden. Het lijkt erop dat om bacteriën te doden, je antibiotica en sulfonamiden in speciale medicijnen moet gebruiken.

Het is noodzakelijk om de kenmerken van beide typen te kennen om te begrijpen hoe een virale infectie kan worden onderscheiden van bacteriële infectie door symptomen.

De incubatieperiode van het virus is 1-5 dagen. De bacterie kan zelfs na 2 weken verschijnen. De prodromale periode van een virale infectie is uitgesproken en duurt één dag; in het geval van een bacterie gaat deze het meest onopgemerkt voorbij.

De bacteriële infectie veroorzaakt een hoge en vaak zeer snel toenemende temperatuur. Met een virus verhogen de ziektes de temperatuur niet boven de 38C. Gewoonlijk zijn otitis, sinusitis, bronchitis en pneumonie manifestaties van bacteriële schade. ARVI is een virale infectie.

Bacteriële infecties kunnen alleen met antibiotica worden genezen. Maar antibiotica zullen niet helpen met ARVI. Het vereist antivirale middelen tijdens de prodromale periode.

Hoe bacteriële infecties behandelen?

Wanneer een bacteriële ziekte wordt gedetecteerd, moet antibioticum (zoals Accuzon, Ampicilline, Apo-Amoxi) worden gebruikt om de ontwikkeling van de ziekte en de complicaties ervan te voorkomen. Het actieplan is als volgt:

• Bezoek de dokter en diagnose;
  • Snelle aankoop van medicijnen voorgeschreven door uw arts;
  • Uitsluitend medicatie innemen volgens de aanbevelingen van de arts of volgens de instructies in het pakket.

Zelfmedicatie zou niet moeten plaatsvinden!