Bipolaire stoornis

Geestelijke affectieve kenmerken van mensen hebben altijd de aandacht getrokken. Wat is een bipolaire stoornis? Het is Emotionele schommelingen van euforie naar het gevoel van vallen in de afgrond van vermoeiende geesten en doordachte gedachten, gevoel van leegte en hopeloosheid.

Bipolaire stoornis. Wat is het?

Alle mensen ervaren af ​​en toe stemmingswisselingen, maar ze hebben niet zo’n intensiteit van emoties die kenmerkend zijn voor mensen die lijden aan een bipolaire stoornis. Bipolaire stoornis is een ernstige aandoening van de psyche, voorheen in de psychiatrie genoemd als een “manisch-depressieve psychose”. In de klassieke versie zijn dit twee afwisselende fasen: manisch en depressief, elk kan verschillende jaren duren.

De oorzaken

In de kindertijd is het moeilijk om een ​​diagnose te stellen, maar de ziekte wordt gediagnosticeerd bij 2% van de kinderen en adolescenten. De hoogste frequentie van initiële detectie van de ziekte (50%) valt op de leeftijd van 21-45 jaar. De bipolaire stoornis van de psyche is een endogene ziekte, waarvan de oorzaken niet volledig worden onthuld en die in veel factoren verborgen zijn:

• Genetische aanleg (80%). Het opsporen van deze oorzaak is buitengewoon moeilijk, omdat het vaak een individuele combinatie van genen is die wordt gecombineerd met andere provocerende factoren;
  • Verstoring van het werk van de hersenen: onbalans in de synthese van neurotransmitters (dopamine, serotonine, norepinefrine),
  • Hormonale disbalans;
  • Invloed van omgevingsfactoren (20%): frequente stress en gevoeligheid voor hen, hartinfarcten en beroertes, psychoactieve middelenmisbruik (alcohol, drugs, medicijnen);
  • Kinderen met een aanleg voor een bipolaire stoornis kunnen bij eeuwenoude ouders geboren worden;
  • Niet-geïdentificeerde etiologie van de ziekte. Wetenschappers wachten op nieuwe ontdekkingen om een ​​effectievere behandeling te vinden omdat er gevallen zijn waarin het onmogelijk is om de oorzaak van de ziekte te vinden.

Symptomen

De meest voorkomende manifestaties zijn plotseling wisselende fasen van manie en depressie gedurende het hele leven. De duur van “lichte periodes” tussen fasen is individueel; het kan tot meerdere jaren duren.

Manie – een uitgesproken fase van euforie, opgewonden staat en toegenomen optimisme. Het eindigt meestal met de terugkeer van een persoon naar een normale toestand met enige mate van remming.

Tekenen van bipolaire stoornis in de manische fase:

• Euphoria, verhoogde stemming, overweldigende emoties, een enorme liefde voor mensen en de wereld wekkend, de grootse manie;
  • Verspreide aandacht, moeilijk te concentreren;
  • Snelle taal, in een gesprek chaotisch springen van het ene thema naar het andere, in de toekomst inconsistentie van taal;
  • Gevoelens van hun eigen onkwetsbaarheid, betrekken in verschillende gevaarlijke situaties (drugs, lopen op kroonlijsten);
  • Slaap stoornis;
  • Een toename van mentale opwinding, agressiviteit;
  • Verhoogde seksuele activiteit.

Perioden van depressie kunnen langer duren en komen vaker voor, het is moeilijk te beheren. Deze periodes worden gemanifesteerd door een verminderde gemoedstoestand, een gevoel van hulpeloosheid, onnodigheid.

Hoe een bipolaire stoornis te behandelen?

Bipolaire psychiatrische stoornis wordt behandeld met het gebruik van een breed scala aan geneesmiddelen.

In de depressieve fase worden antidepressiva gebruikt – Clonil, Lithicarb FC.

In de manische fase – neuroleptica, antipsychotica (Largactil, Lithosun), anticonvulsiva worden gebruikt.