Bronchiale astma

Er zijn ongeveer 300 miljoen mensen die lijden aan bronchiale astma op de planeet. Dit is een van de meest voorkomende chronische ziekten. alle mensen worden blootgesteld aan deze pathologie, ongeacht geslacht, leeftijd en sociale groep. Kinderen zijn het meest vatbaar voor de ziekte. Sterfte onder patiënten met bronchiale astma is vrij hoog.

Bronchiale astma is een chronische niet-infectieuze ziekte van de luchtwegen van inflammatoire aard. Chronische ontstekingsprocessen in de ademhalingsorganen leiden tot hun hyperactiviteit, wat resulteert in het onmiddellijk ontwikkelen van een bronchiale obstructie in contact met allergenen. Het beperkt de snelheid van de luchtstroom en veroorzaakt kortademigheid. Epileptische aanvallen worden met variërende frequentie waargenomen.

De meest voorkomende allergenen zijn huishoudelijke allergenen – het is huis- en boekstof, voedsel voor aquariumvissen en huidschilfers van dieren, plantaardige allergenen en voedselallergenen. Bij 20-40% van de patiënten met bronchiale astma is er een vergelijkbare reactie op geneesmiddelen, en 2% van de ziekte is het gevolg van werk op het gebied van schadelijke productie of, bijvoorbeeld, in parfumwinkels.

Symptomen van bronchiale astma

Buiten de aanvallen mag een persoon helemaal geen ongemak voelen. Tijdens de aanval is er kortademigheid, luidruchtige ritmestoornissen, hoesten, misschien niezen.

Tijdens een aanval wordt de pose van de patiënt gedwongen, meestal probeert de patiënt een zittende houding aan te nemen met het lichaam naar voren geneigd en vindt het punt van de ondersteuning. De persoon wordt zwellend, terwijl tijdens de uitademing de halswervels opzwellen. Afhankelijk van de ernst van de aanval, kunt u de betrokkenheid van spieren waarnemen die helpen weerstand tegen uitademen te overwinnen.

Complicaties van bronchiale astma

Afhankelijk van de ernst en intensiteit van astma-aanvallen, kan bronchiale astma gecompliceerd worden door emfyseem en door de toevoeging van secundaire cardio-pulmonaire insufficiëntie. Overdosering met bèta-adrenerge geneesmiddelen of een snelle verlaging van de dosering van corticosteroïden kan resulteren in een astmatische status wanneer dyspneuaanvallen elkaar opvolgen en het is vrijwel onmogelijk om ze te stoppen. De astmatische status kan eindigen met een dodelijke afloop.

Behandeling van bronchiale astma

Om de aanvallen van kortademigheid te verlichten, worden de medicijnen in de vorm van een aërosol gebruikt om snel het lumen van de bronchiën te vergroten en de uitstroom van sputum te verbeteren. De dosis in elk geval wordt afzonderlijk gekozen.
De eigenaardigheid van bronchiale astmabehandeling is dat het noodzakelijk is om geneesmiddelen in de minimale effectieve dosis te gebruiken en nog meer reductie in doseringen na te streven. Slijmoplossend en mucolytische middelen zijn geïndiceerd voor de beste afgifte van sputum. Het is ook noodzakelijk om gelijktijdige behandeling van bijkomende ziekten uit te voeren: chronische bronchitis, bronchopneumonie.

Preventie en prognose voor bronchiale astma

Het beloop van bronchiale astma bestaat uit een reeks exacerbaties en remissies, met tijdige detectie kunt u langdurige en langdurige remissie bereiken. De prognose hangt ook in grotere mate af van hoe zorgvuldig de patiënt zijn gezondheid behandelt en zich houdt aan de voorschriften van de arts.