Bronchiale astma: behandeling, classificatie en diagnose van astma

Bronchiale astma is een chronische inflammatoire niet-infectieuze ziekte van de luchtwegen. Het wordt gekenmerkt door een schending van de bronchiale doorgankelijkheid. Het gaat gepaard met een spasme van glad spierweefsel als reactie op irriterende stoffen in de omgeving. Meestal zijn irriterende stoffen allergenen. Allergenen kunnen verschillende stoffen zijn. Mogelijke soorten allergenen: eieren, chocolade, vis, honing, aardbeien; geurige stoffen, bloemen, huisdierenhaar.
Volgens de WHO lijden 235 miljoen mensen aan astma. Bronchiale astma is ook een van de meest voorkomende chronische ziekten bij kinderen.
Rokers bevinden zich in de risicocategorie; mensen die een sedentaire levensstijl leiden; en ook degenen die in productie werken en in contact staan ​​met een groot aantal antigenen.

Symptomen van bronchiale astma:

• hoest met kleverig sputum en luide fluitende piepten
  • gevoel van gebrek aan lucht, astma met moeite uit te ademen. Dergelijke aanvallen komen vaak ’s nachts voor. Ze kunnen worden voorafgegaan door misselijkheid, pruritus, kietelen in de neus en keel
  • ernstige kortademigheid tijdens het sporten

Classificatie van bronchiale astma

Artsen onderscheiden fenotypen (afhankelijk van externe manifestaties en eigenschappen) van bronchiale astma:

• neutrofiel astma – verhoogde concentratie in het sputum van neutrofielen (een type witte bloedcellen)
  • eosinofiel astma – verhoogde concentratie in het sputum van eosinofielen (een type witte bloedcellen)
  • gemengd granulocytisch astma – eosinofielen met hoge concentratie en neutrofielen in sputum
  • paucigranulocytisch astma – ontsteking is niet geassocieerd met een toename van het aantal eosinofielen en neutrofielen in sputum

De academische gemeenschap belicht ook de klinische fenotypes van astma:

• allergisch astma – het wordt beïnvloed door een erfelijke factor die de opkomst veroorzaakt van andere allergische aandoeningen die tekenen zijn van eosinofiele ontsteking
  • niet-allergisch astma – geen relatie met allergenen
  • astma bij obesitas – het gaat gepaard met milde eosinofiele ontsteking van de luchtwegen
  • door aspirine geïnduceerde astma
  • door inspanning geïnduceerde astma

Diagnose van bronchiale astma&lt

Allergietests zijn een diagnostische screening-methode.
Ook kan de arts een analyse van sputum voorschrijven om te controleren of het een hoge concentratie van eosinofielen (een subtype van bloedleukocyten) heeft.
Een ander diagnostisch subtype is de studie van de ademhalingsfunctie – spirografie.
Daarnaast moet de arts een aantal laboratoriumtests toewijzen, zoals:

• bloed samenstelling
  • analyse voor de bepaling van specifieke antilichamen geïdentificeerd aan het allergeen
  • wormtest
  • CT (computertomografie)

Behandeling van bronchiale astma

De eerste stap is om de effecten van irriterende allergenen te elimineren.
Sommige medicijnen kunnen ook worden gebruikt:

• antihistaminica (anti-allergische) medicijnen – kunnen een episode van acute allergiesymptomen verlichten;
  • glucocorticoïden – voorkomen en stoppen van een aanval van bronchiale astma (Apo-Prednison);
  • bronchodilatoren – uitbreiden van de bronchiën (Aminophylline);
  • gecombineerde geneesmiddelen (Aerocort).