Bronchiale

Bronchiale astma: behandeling, classificatie en diagnose van astma

Bronchiale astma is een chronische inflammatoire niet-infectieuze ziekte van de luchtwegen. Het wordt gekenmerkt door een schending van de bronchiale doorgankelijkheid. Het gaat gepaard met een spasme van gladde spieren als reactie op omringende irriterende stoffen. Meestal zijn irriterende stoffen allergenen. Allergenen kunnen verschillende stoffen zijn. Mogelijke soorten allergenen: eieren, chocolade, vis, honing, aardbeien; geurstoffen, bloemen, haren van huisdieren.

Volgens de WHO lijden 235 miljoen mensen aan astma. Bronchiale astma is ook een van de meest voorkomende chronische ziekten bij kinderen.

Rokers vallen in de risicocategorie; mensen die een zittend leven leiden; en ook degenen die in de productie werken en in contact komen met een groot aantal antigenen.

Symptomen van bronchiale astma:

– hoesten met stroperig sputum en luid fluitend piepen

– gevoel van gebrek aan lucht, astma met moeite met uitademen. Dergelijke aanvallen komen vaak ‘s nachts voor. Ze kunnen worden voorafgegaan door misselijkheid, jeuk, kietelen in neus en keel.

– ernstige kortademigheid tijdens inspanning

Classificatie van bronchiale astma

Artsen onderscheiden fenotypes (volgens externe manifestaties en eigenschappen) van bronchiale astma:

• neutrofiele astma – verhoogde concentratie in het sputum van neutrofielen (een type witte bloedcellen)
  • eosinofiel astma – verhoogde concentratie in het sputum van eosinofielen (een type witte bloedcellen)
  • gemengd granulocytisch astma hoge concentratie eosinofielen en neutrofielen in sputum
  • paucigranulocytisch astma – ontsteking gaat niet gepaard met een toename van het aantal eosinofielen en neutrofielen in sputum

De academische gemeenschap belicht ook klinische astma-fenotypes:

• allergische astma – het wordt beïnvloed door een erfelijke factor die de opkomst van andere allergische ziekten
  • veroorzaakt die tekenen zijn van eosinofiele ontsteking
  • niet-allergisch astma – geen relatie met allergenen
  • astma bij obesitas – het gaat gepaard met milde eosinofiele ontsteking van de luchtwegen
  • aspirine-geïnduceerde astma
  • inspanningsastma

Diagnose van bronchiale astma

Allergietesten zijn een diagnostische methode voor screening.

Ook kan een arts een analyse van sputum voorschrijven om te controleren of het een hoge concentratie eosinofielen (een subtype van bloedleukocyten) heeft.

Een ander diagnostisch subtype is de studie van de ademhalingsfunctie – spirografie.

Daarnaast moet de arts een aantal laboratoriumtests toewijzen, zoals:

• volledig bloedbeeld (CBC)
  • bloed samenstelling
  • analyse voor de bepaling van specifieke antilichamen die tegen het allergeen zijn geïdentificeerd
  • helminth-test
  • CT (computertomografie)

Behandeling van bronchiale astma

De eerste stap is het elimineren van de effecten van irriterende allergieën.
Ook kunnen sommige medicijnen worden gebruikt:

• antihistaminica (anti-allergische) geneesmiddelen – kunnen een episode van acute allergiesymptomen verlichten;
  • glucocorticoïden – voorkomen en stoppen van een aanval van bronchiale astma (Apo-Prednisone);
  • luchtwegverwijders – verwijden de bronchiën (Aminophylline);
  • gecombineerde medicijnen (Aerocort).