huidziekten

De meest voorkomende huidziekten

De grote verscheidenheid aan huidziekten is te wijten aan de eigenaardige structuur van de huid en zijn vele functies, evenals een groot aantal negatieve factoren die de dermis en epidermis beïnvloeden.

Dermatitis

Onder invloed van fysische en chemische middelen raakt de huid ontstoken en ontwikkelt zich dermatitis. Schimmels, virussen, bacteriën veroorzaken het verschijnen en de snelle verspreiding van infectieuze processen.

De tactiek van de behandeling hangt af van het type gediagnosticeerde dermatitis en de ernst van het beloop. Kan worden gebruikt medicijnen zoals Aristocort (voor contactdermatitis), Bactroban (voor infectieuze ontsteking), Beta Scalp Application (voor seborrheic dermatitis).

Psoriasis

Psoriasis is een multifactoriële ziekte met een genetische en infectieuze component. Frequente huidletsels, chronische streptokokkeninfecties, endocriene aandoeningen, aandoeningen van het centrale zenuwstelsel, alcoholmisbruik veroorzaken vaak de ontwikkeling ervan. De belangrijkste manifestatie van psoriasis zijn roze of rode papels met zilverwitte schubben op het oppervlak. Een belangrijk diagnostisch criterium is het bloeden bij het afkrabben van de weegschaal. Er zijn drie fasen van het pathologische proces:

• Stadium 1 wordt gekenmerkt door de vorming van papels in de vorm van knobbeltjes, kleine huiduitslag, jeuk;
  • Stadium 2 wordt gekenmerkt door de constante vorming van nieuwe huiduitslag, waarvan na de fusie symmetrisch gelegen psoriatische plaques verschijnen;
  • Stadium 3 manifesteert zich door cyanose van beschadigde huid, ernstige peeling, ernstige jeuk, bij afwezigheid van behandeling – papillomateuze en wratachtige gezwellen.

Terwijl artsen niet weten hoe ze voor altijd van psoriasis af kunnen komen. Maar er zijn verschillende groepen medicijnen waarvan het gebruik helpt om langdurige stabiele remissie te bereiken. Dit zijn glucocorticosteroïden in de vorm van zalven, niet-steroïde anti-inflammatoire en antihistaminica, zoals Betamil Cream.

Acne

Acne werd vroeger beschouwd als een tienerziekte die werd veroorzaakt door een constante hormonale onbalans. Nu wordt de pathologie steeds vaker gediagnosticeerd bij volwassenen en in ernstige vorm. De ziekte treft de talgklieren, die zich manifesteert door verstopping en ontsteking van de haarzakjes. Genetische aanleg voor acne is vastgesteld, maar meestal vormen zich puistjes op het lichaam en het gezicht als gevolg van ongezonde eetgewoonten en slechte persoonlijke hygiëne. De kans op het ontwikkelen van de ziekte is groter bij endocriene aandoeningen, aandoeningen van het immuunsysteem, het centrale zenuwstelsel en het maag-darmkanaal.

Ongeacht de oorzaak van acne op het gezicht, in de adolescentie, manifesteert de pathologie van de talgklieren zich meestal door grote enkele puistjes. Bij volwassenen merken dermatologen verschillende elementen op:

• onderhuidse acne – dichte knobbeltjes onder de opperhuid;
  • gesloten comedonen – witachtige knobbeltjes, pijnloos wanneer erop gedrukt;
  • open comedonen die zijn verontreinigd met stof of make-upresten.

Bij het kiezen van medicijnen voor behandeling laten dermatologen zich leiden door de ernst van acne, de ernst van het ontstekingsproces. Geneesmiddelen met azelaïnezuur, antibiotica (Cleocin) en minder vaak worden hormonale componenten gebruikt.

Rosacea

Rosacea is een van de meest voorkomende vormen van chronische huidziekten. Mensen met overgevoeligheid van kleine bloedvaten zijn vatbaar voor de ontwikkeling ervan. Ze reageren onmiddellijk op temperatuurveranderingen, blootstelling aan droge hete lucht. De bloedvaten verwijden zich en vormen rode vlekken die niet lang verdwijnen. Als de behandeling niet op tijd wordt uitgevoerd, vordert de pathologie.