De stemming is herfst!

Met de eerste dagen van de herfst heeft de wereld zijn kleuren verloren en zit je vast in de grijze, onhandelbare dagen? Gefeliciteerd! Het is je herfstdepressie.

Natuurlijk kan deze psycho-emotionele toestand in medische zin geen ‘depressie’ worden genoemd. In dit geval is een andere term meer geschikt – een tijdelijke seizoensafname van de stemming. Maar! Als je er niet tegen vecht en jezelf tot nerveuze uitputting brengt, kan het gemakkelijk uitgroeien tot een volledige depressie of neurose.

Stemmingsafname, gebrek aan kracht, luiheid, tranen, prikkelbaarheid, pessimisme – al deze symptomen zijn goed bekend bij mensen die gevoelig zijn voor dergelijke herfst- en winteromstandigheden. Maar de gevaren van deze toestand houden daar niet op. Op een verminderde psycho-emotionele achtergrond beginnen chronische ziekten te verergeren en de algemene toestand van het organisme verslechtert: “sprongen” van bloeddruk en frequente hoofdpijn beginnen, angst, slapeloosheid, pijn in het gebied van de maag, hartaanval, pijn in de botten en gewrichten, verlies van eetlust. Over het algemeen is er een beetje aangenaam. Waarom overkomt ons dit? Er is een bepaalde categorie mensen die vatbaar zijn voor dergelijke karaktereigenschappen.

Dit is de meest populaire verklaring voor de oorzaak, maar de seizoensgebonden ‘depressie’ heeft ook medische wortels. Dit komt door de afname van de hoeveelheid en intensiteit van herfst-winterzonlicht. Het is met zonlicht helpen het hormoon serotonine (het hormoon van geluk) wordt geproduceerd in ons lichaam. En aangezien het herfst- en winterdaglicht wordt verminderd, neemt ook de hoeveelheid geproduceerd “geluk” af. En in het donker produceert het menselijk lichaam het hormoon melatonine, dat het zenuwstelsel remt en het voorbereidt op rust en slaap. Dus we zijn slaperig, traag en moe.

Vergeet ook de stress niet, zonder welke het moeilijk is om de moderne wereld voor te stellen. Ze veroorzaken ook vaak dergelijke depressieve toestanden. Na een periode van intense nerveuze opwinding mist het lichaam de kracht om terug te keren naar normaal functioneren en gaat het in winterslaap. Hoewel het op elk moment van het jaar kan gebeuren, niet alleen in de periode vóór de herfst.

Gewoonlijk willen mensen met dergelijke problemen niet de hulp van een arts zoeken en leven in de hoop dat het probleem zichzelf zal oplossen. Misschien wel! De milde vorm van de psycho-emotionele stoornis kan worden gecorrigeerd met behulp van een speciaal dieet, fysiotherapieprocedures en lichaamsbeweging. Zorg ervoor dat je voedsel aan je dieet toevoegt dat serotonine (bananen, dadels), antidepressiva (bittere chocolade) en voedingsmiddelen die rijk zijn aan vitamine C promoten om het immuunsysteem (grapefruits, sinaasappels) te verbeteren.

Het gebrek aan zonlicht is moeilijk te compenseren, dus vang elke minuut met de zon en wees vaker buiten. Of u kunt lichttherapiediensten gebruiken, maar dit moet al met een arts worden gedaan. Vergeet ook sport niet. Hoewel intensieve lichaamsbeweging de productie van het gelukshormoon niet verhoogt, vermindert het wel de productie van het stresshormoon (cortisol). En het is beter om de sport van tevoren als profylaxe te starten, zonder je lichaam in een nerveuze opwinding te brengen.

Als de bovenstaande methoden niet hebben geholpen, kan medicamenteuze therapie worden gebruikt. In dit geval zal het gebruik van modafinil veilig en effectief zijn. Als de keuze antidepressiva zal zijn, onthoud dan dat het wenselijk is om hun ontvangst te coördineren met uw arts! Elk medicijn wordt individueel geselecteerd.