De zes beroemdste pathologieën van de schildklier

De schildklier is een zeer belangrijk orgaan, het bestuurt het hele lichaam. Daarom is het belangrijk om op de hoogte te zijn van de omstandigheden die de werking ervan verstoren.

1. Hypothyreoïdie.
Het is een pathologische aandoening die optreedt wanneer er een gebrek is aan schildklierhormonen.

Hypothyreoïdie kan optreden als gevolg van problemen in de schildklier zelf, bijvoorbeeld in het ontstekingsproces – thyroiditis; of als een gevolg van problemen met de hypothalamus, hypofyse, bijnieren.

Meestal komt hypothyreoïdie voor bij vrouwen (vooral na 60 jaar) bij 19 van de 1000 vrouwen, terwijl bij mannen deze indicator slechts 1 van de 1000 is. Het is moeilijk om het zelf te diagnosticeren. Het eerste symptoom is chronische vermoeidheid.
Synthetische analoga van schildklierhormoon (Eltroxin, Thyronorm) worden gebruikt om hypothyreoïdie te behandelen.

2. Hyperthyreoïdie
Het manifesteert zich door overmatige activiteit van schildklierhormonen. Met hyperfunctie worden alle metabolische processen in het lichaam versneld, voedingsstoffen worden sneller afgebroken tot metabolieten en de persoon verliest gewicht.

Andere symptomen van hyperthyreoïdie: menstruatiestoornissen, agressie, nervositeit, uitpuilende ogen, haaruitval, slaapstoornissen, angst, tranen, vermoeidheid.

3. Ziekte van Basedow (diffuse giftige struma)
De reden hiervoor ligt in het onjuist functioneren van het menselijke immuunsysteem: het begint specifieke antilichamen te produceren die zijn gericht tegen de eigen schildklier van de patiënt.

Antistoffen vernietigen de schildklier niet, maar laten het zeer actief werken. De patiënt heeft dus hyperthyreoïdie en bijbehorende symptomen: koorts, zweten, hartkloppingen, prikkelbaarheid, gewichtsverlies, enz.

Een specifiek teken dat een diffuse giftige struma aangeeft, is een kenmerkende oogvergroting.

4. Struma
Dit is een pathologische aandoening die zich manifesteert door de proliferatie van weefsel en dienovereenkomstig een toename van de schildklier. Meestal komt het voor met jodiumtekort in het dieet.

Meestal klagen patiënten nergens over. Als de struma groter wordt, maakt de patiënt zich zorgen over het gevoel van samendrukking van de luchtwegen en de slokdarm, zijn adem- en slikfunctie kan verstoord zijn, er is heesheid, pijn in de schildklier, enz.

5. Schildklierkanker
Het kenmerk van de tumoren van de schildklier is hun ongevoeligheid voor chemotherapie. Maar sommige nieuwe ontwikkelingen inspireren hoop. Kinase-remmers (Soranib, Sorafenat) helpen bijvoorbeeld het aanwezige enzym in de cellen van de formaties blokkeren. Ze voorkomen ook de groei van nieuwe bloedvaten. Tumoren overleven vaak omdat ze ontkiemen met bloedvaten die ze voeden.

6. Plummer’s disease (toxisch adenoom)
Het is een formatie die op geen enkele manier de werking van de schildklier en de productie van voldoende hormonen beïnvloedt.
Vanwege dit is het adenoom moeilijk te diagnosticeren en wordt het al in de late stadia van de ziekte gevonden.

Het manifesteert zich door buikpijn, abnormale leverfunctie, frequente aanvallen van misselijkheid en frequente diarree. Bij een aantal patiënten neemt het gewicht drastisch af, zelfs bij een goede eetlust.