schildklier

De zes meest bekende pathologieën van de schildklier

De schildklier is een zeer belangrijk orgaan, het controleert het hele lichaam. Daarom is het belangrijk om op de hoogte te zijn van de omstandigheden die het functioneren ervan verstoren.

1. Hypothyreoïdie.

Het is een pathologische aandoening die optreedt wanneer er een tekort aan schildklierhormonen is.

Hypothyreoïdie kan optreden als gevolg van problemen in de schildklier zelf, bijvoorbeeld in het ontstekingsproces – thyreoïditis; of als gevolg van problemen met de hypothalamus, hypofyse, bijnieren.

Meestal komt hypothyreoïdie voor bij vrouwen (vooral na 60 jaar) bij 19 vrouwen op 1000, terwijl bij mannen deze indicator slechts 1 op 1000 is. Het is moeilijk om het zelf te diagnosticeren. Het eerste symptoom is chronische vermoeidheid.
Analogen van synthetisch schildklierhormoon (Eltroxin, Thyronorm) worden gebruikt om hypothyreoïdie te behandelen.

2. Hyperthyreoïdie

Het manifesteert zich door overmatige activiteit van schildklierhormonen. Met hyperfunctie worden alle metabolische processen in het lichaam versneld, worden voedingsstoffen sneller afgebroken tot metabolieten en verliest de persoon gewicht.

Andere symptomen van hyperthyreoïdie: menstruatiestoornissen, agressie, nervositeit, uitpuilende ogen, haaruitval, slaapstoornissen, angst, tranen, vermoeidheid.

3. Ziekte van Basedow (diffuus toxisch struma)

De reden hiervoor ligt in het niet goed functioneren van het menselijke immuunsysteem: het begint specifieke antilichamen aan te maken die gericht zijn tegen de eigen schildklier van de patiënt.

Antilichamen vernietigen de schildklier niet, maar laten hem juist heel actief werken. De patiënt heeft dus hyperthyreoïdie en bijbehorende symptomen: koorts, zweten, hartkloppingen, prikkelbaarheid, gewichtsverlies, enz.

Een specifiek teken dat wijst op een diffuus toxisch struma is een karakteristieke oogvergroting.

4. Struma

Dit is een pathologische aandoening die zich manifesteert door de proliferatie van weefsel en, dienovereenkomstig, een toename van de schildklier. Komt meestal voor bij jodiumtekort in de voeding.

Meestal klagen patiënten nergens over. Als het struma groter wordt, maakt de patiënt zich zorgen over het gevoel van knijpen in de luchtwegen en de slokdarm, zijn ademhalings- en slikfunctie kan verstoord zijn, er is heesheid, pijn in de schildklier, enz.

5. Schildklierkanker

Het kenmerk van de tumoren van de schildklier is hun ongevoeligheid voor chemotherapie. Maar sommige nieuwe ontwikkelingen wekken hoop. Bijvoorbeeld kinaseremmers (Soranib, Sorafenat) helpen het enzym dat aanwezig is in de cellen van de formaties te blokkeren. Ze voorkomen ook de groei van nieuwe bloedvaten. Tumoren overleven vaak omdat ze ontkiemen met bloedvaten die hen voeden.

6. Ziekte van Plummer (toxisch adenoom)

Het is een formatie die op geen enkele manier de werking van de schildklier en de productie van voldoende hormonen beïnvloedt.

Hierdoor is het adenoom moeilijk te diagnosticeren en wordt het al in de late stadia van de ziekte gevonden.

Het manifesteert zich door buikpijn, abnormale leverfunctie, frequente aanvallen van misselijkheid en frequente diarree. Bij een aantal patiënten neemt het gewicht drastisch af, zelfs bij een goede eetlust.