Goedaardige prostaathyperplasie

Goedaardige prostaathyperplasie is de uitbreiding van het klierweefsel en het stroma van de prostaat, wat leidt tot een toename van het orgaan. Prostaat-adenoom veroorzaakt urinewegaandoeningen: een zwakke urinestraal, frequent of nachtelijk urineren, paradoxale ischurie.

De diagnose wordt gesteld op basis van het niveau van PSA, uroflowmetrie en de vragenlijst voor het beoordelen van de symptomen van IPSS.

Behandeling correleert met het volume van de klier, de leeftijd, de bijkomende pathologie en de ernst van de symptomen.

Tactiek van wachten, medicamenteuze therapie, chirurgische interventie, inclusief minimaal invasieve technieken kunnen worden gebruikt.

Algemene informatie

Goedaardige prostaathyperplasie (prostaatadenoom) is een wereldwijd probleem dat voorkomt bij 50 tot 90% van de patiënten die de leeftijd van 85 jaar hebben bereikt. Volgens statistieken hebben ongeveer 30 miljoen mannen een urogenitaal stoornis geassocieerd met BPH, en dit aantal stijgt jaar na jaar. Pathologie komt vaker voor bij Afro-Amerikanen omdat ze een hoger niveau van testosteron hebben, de activiteit van 5-alpha-reductase, groeifactoren en expressie van androgenen-receptoren (populatiefunctie). In de oostelijke landen worden prostaatadenomen minder vaak geregistreerd, waarschijnlijk vanwege de consumptie van een groot aantal producten met fytosterolen (rijst, soja en derivaten daarvan).

Oorzaken van BPH

Het is duidelijk dat het prostaatadenoom een ​​multifactoriële ziekte is. De belangrijkste factor is de verandering in de hormonale achtergrond geassocieerd met natuurlijke veroudering in het normale functioneren van de testikels. Er zijn veel hypothesen die de mechanismen van de ontwikkeling van pathologie verklaren (de theorie van stromale-epitheliale interacties, stamcellen, ontsteking, enz.). De meeste onderzoekers beschouwen de hormonale theorie echter als de belangrijkste. Er wordt verwacht dat de eeuwenoude overheersing van dihydrotestosteron en estradiol specifieke receptoren in de klier stimuleren die hyperplasie van cellen veroorzaken.

Complicatie

Bij 35% van de patiënten is er acute urineretentie op de achtergrond van BPH. Residuele urine heeft het vermogen om te kristalliseren; in dit geval worden in de urineblaas concreties met secundaire ontsteking gevormd. Verhoogde druk in de blaas draagt ​​bij aan de vorming van blaas-ureterale reflux, hydronefrose en CRF. Ook is er een kans op vernauwing van de urethra na transurethrale resectie (5-7%), urine-incontinentie (1-2%), erectiestoornissen (9-14%), retrograde ejaculatie (74-87%).

Behandeling voor goedaardige prostaathyperplasie

De therapie van prostaatadenomen hangt af van de mate van ernst van obstructieve symptomen, complicaties en gelijktijdige pathologie. Alle bestaande behandelingen zijn gericht op het herstellen van adequate urinedeviatie.

Met de komst van alfablokkers (Terapress, Alfusin 10) konden veel patiënten met hyperplasie van de prostaatklier de operatie voorkomen. Geneesmiddelen ontspannen de spieren van de prostaat en urethra, waardoor de urinestroom toeneemt.

5-alfa-reductase-remmers worden voorgeschreven om de progressie van symptomen van obstructief urineren te voorkomen. Volgens getuigenis is gecombineerde therapie mogelijk. Opname in het schema van remmers 5-fosfodiesterase verbetert de stroom van urine en heeft een positieve invloed op de erectiele functie.

Medicamenteuze therapie wordt uitgevoerd bij patiënten met ernstige en matige plasproblemen.