Hoe u in het voorjaar gezond blijft

Gezondheid is onze schat, waar we voor moeten zorgen. In het voorjaar neemt de kans op ziek worden aanzienlijk toe; dit hangt samen met bepaalde factoren die we hieronder zullen bespreken. Om dit te voorkomen raden wij u aan om u aan de volgende regels te houden.

Kleed je warm als het buiten koud is

De functie van het handhaven van een constante temperatuur van het lichaam en de ledematen wordt uitgevoerd door thermoregulatie, die wordt beïnvloed door een aantal fysiologische factoren. Het begin van de lente is niet de warmste periode. Daarom, om u op uw gemak te voelen en niet te bevriezen, of als u een koude-intolerantie heeft, die wordt veroorzaakt door bepaalde ziekten, moet u allereerst de juiste kleding kiezen, rekening houdend met de weersomstandigheden. Het is het beste om thermisch ondergoed of meerdere lagen kleding te dragen.

De hoed is belangrijk bij koud weer. Het beschermt de oren, die erg gevoelig zijn voor kou en wind. U moet er echter niet op rekenen dat de hoed voorkomt dat virussen en bacteriën het lichaam binnendringen.

Pas op voor COVID-19

Onderschat de ernst van de situatie niet, draag een masker en neem andere veiligheidsmaatregelen. Je moet waakzaam zijn om gezond te blijven, je goed te voelen en niet gevaarlijk te zijn voor de mensen om je heen.

Als u tekenen van Covid-19 opmerkt, blijf dan thuis en neem zo snel mogelijk contact op met uw arts zodat hij een effectieve behandeling kan voorschrijven (bijvoorbeeld Dexona of Lariago DS).

Gebruik geen alcohol om op te warmen

Doe dit in de eerste plaats niet, want alcohol kan je niet warm houden. Wanneer u een alcoholische drank drinkt, treedt het tegenovergestelde effect op: het drinken van alcohol zorgt ervoor dat de bloedvaten op het oppervlak van het lichaam verwijden, wat bijdraagt aan de bloedstroom en een gevoel van warmte. Maar als we het hebben over de interne organen, zijn ze “gekoeld”. Warmte van het oppervlak van de huid en ledematen gaat snel verloren, wat leidt tot een afname van de algehele lichaamstemperatuur.

Loop en blijf lichamelijk actief

De reden voor de toename van de incidentie in de lente ligt allereerst in het feit dat we zelden buiten zijn en vaker in besloten ruimtes naast andere mensen. Als gevolg hiervan is het gemakkelijk om besmet te raken met verkoudheids- of griepvirussen. Daarom is wandelen in de frisse lucht elke dag noodzakelijk en moet het worden opgenomen in de lijst met dagelijkse activiteiten.

Ventileer de kamer ook regelmatig en zorg ervoor dat er een normale luchtvochtigheid in zit. Anders blijven vuil- en stofdeeltjes langer in de lucht en worden zo extra irriterende stoffen en dragers van bacteriën en virussen. Om dit te voorkomen, is het noodzakelijk om de kamer regelmatig te ventileren en de lucht te bevochtigen.

Bescherm je huid

Onze huid heeft bescherming nodig tegen koude en ultraviolette straling, vooral tegen handpalmen en lippen. Dit geldt voor zowel mannen als vrouwen. Gebruik in het voorjaar een dagcrème om de poriën te hydrateren en te sluiten, zodat je geen vocht verliest. Zonnebrandcrème is ook handig in het voorjaar. De behoefte eraan neemt toe als je lang op straat bent of op vakantie gaat.

Besteed speciale aandacht aan uw handen. Ze worden niet alleen beïnvloed door de kou, maar ook door veelvuldig wassen en het gebruik van ontsmettingsmiddelen.

Zorg voor voldoende slaap en herstel effectief

Gebrek aan slaap verslechtert onze lichamelijke en geestelijke gezondheid. Dat geldt ook voor ons immuunsysteem: het aantal pro-inflammatoire moleculen neemt toe, terwijl de specifieke immuunrespons significant verzwakt wordt. Slaapgebrek draagt bij aan een verhoogde kans op bacteriële en virale infecties.