Hypothyreoïdie

Een afname van stemming en kracht, gebrek aan eetlust, slaperigheid, verminderde het vermogen om te werken … Wie heeft er niet van tijd tot tijd? Als deze toestand echter wordt uitgesteld en nieuwe symptomen worden toegevoegd, is het mogelijk hypothyreoïdie: een schending van de schildklier en een afname van de productie van schildklierhormonen, die noodzakelijk zijn voor het succesvol functioneren van alle systemen van het lichaam.

Hypothyreoïdie kan aangeboren zijn (als de schildklier helemaal niet is ontwikkeld of afwezig) en is verworven.

Op zijn beurt kan verworven hypothyreoïdie zijn:

• Primair – het komt voor wanneer de schildklier direct schade aanricht;
  • Secundair – lijkt het gevolg van pathologische veranderingen in het hypothalamus-hypofysaire systeem dat verantwoordelijk is voor het functioneren van de schildklier.

Meest voorkomende oorzaken van verworven hypothyreoïdie

De meest voorkomende oorzaak van verworven hypothyreoïdie is auto-immune thyroiditis. Het is een chronische aandoening van de schildklier met een inflammatoir karakter, waardoor de schildklier wordt beschadigd door antilichamen die in het lichaam zijn ontstaan.

Het volgende voor de prevalentie van de oorzaak – dit zijn operaties op de schildklier en behandeling met radioactief jodium.

Hypothyreoïdie wordt bij vrouwen veel vaker gevonden dan bij mannen. In de regel lopen vrouwen in de categorie van 40 tot 50 jaar oud (met name tijdens de periode van climax) een hoog risico, maar in het algemeen kan deze ziekte optreden bij een persoon van absoluut elke leeftijd.

Symptomen van hypothyreoïdie

Tekenen van hypothyreoïdie kunnen heel verschillend zijn. Waaronder:

• zwakte en slaperigheid
  • vermindering van de arbeidscapaciteit
  • verlaagde temperatuur
  • geheugenproblemen
  • doof gevoel
  • haaruitval
  • bleke of gelige huid
  • depressie
  • droogheid en peeling van de huid
  • een geleidelijke gewichtstoename
  • vage taal vanwege gezwollen stembanden
  • handzweten en spierpijn

Zoals we zien, de symptomen van hypothyreoïdie zijn niet-specifiek, dat is de reden waarom veel patiënten zich wenden tot de dokter is niet meteen. Maar een persoon die lang aan deze ziekte lijdt, heeft een vrij typische uitstraling: geelachtige droge huid, opgezwollen gezichten, oogleden en ledematen, broos en dof haar.

Behandeling van hypothyreoïdie

Behandeling van hypothyreoïdie bestaat uit het aanwijzen van speciale medicijnen die de noodzakelijke hormonen bevatten voor het normale functioneren van het lichaam. Dit zijn medicijnen zoals Eltroxin, Thyro3, ​​Thyronorm, Tiromel. Ze zullen ze hun hele leven moeten meenemen.

Zwangerschap met hypothyreoïdie

Zwanger worden van hypothyreoïdie is behoorlijk moeilijk, omdat het vermogen om zwanger te worden aanzienlijk is verminderd, maar het blijft bestaan. Ook als zwangerschap nog steeds optreedt, dan is het mogelijk:

• miskraam
  •  voortijdige bevalling
  •  gestosis

Hypothyreoïdie van een toekomstige moeder is heel gevaarlijk voor de baby: het kan de ontwikkeling van de foetus beïnvloeden, dodelijke slachtoffers of pathologieën veroorzaken, zijn zenuwstelsel beschadigen. Daarom is het zo belangrijk om zo snel mogelijk met de behandeling te beginnen. Als een vrouw met hypothyreoïdie vastbesloten is om moeder te worden, moet ze substitutietherapie ondergaan (om medicijnen te nemen die de noodzakelijke hormonen bevatten), zowel vóór als tijdens de zwangerschap – dan zullen de bovenstaande gruwelen niet van invloed zijn op beide.