Immunosuppressiva: wat is het?

Waarschijnlijk heeft iedereen gehoord hoe belangrijk de immuniteit is voor het normale functioneren van alle organen en systemen van een mens. Het is juist vanwege de activiteit van beschermende krachten dat ons lichaam de aanvallen van virussen, infecties en andere agressieve deeltjes kan weerstaan. Elk jaar wenden veel mensen zich tot artsen met klachten over het verlagen van hun immuniteit en proberen het op te heffen met al hun krachten. Soms kan de normale werking van dit systeem van het lichaam echter schadelijk zijn. In dit geval moeten artsen immunosuppressiva voorschrijven – Prograf 0,5, Prograf 1. Laten we eens kijken naar hun effect, de reikwijdte van het gebruik, die het lichaam ten goede komen en schade toebrengen wanneer ze worden geconsumeerd.

Immunosuppressiva zijn een soort geneesmiddelen die de menselijke immuniteit kunstmatig kunnen onderdrukken. Vaak worden dergelijke stoffen gebruikt voor chirurgische orgaantransplantaties, omdat ze afstoting van nieuwe weefsels kunnen voorkomen. Bovendien kunnen immunosuppressiva het favoriete medicijn worden voor auto-immuunziekten.

Het voordeel van immunosuppressiva voor het menselijk lichaam

Immunosuppressiva op het gebied van orgaantransplantatie helpen afstoting van vreemde weefsels te voorkomen. Zoals uit de praktijk blijkt, helpt het gebruik van dergelijke stoffen (vergezeld van remming van lymfocytenactivering) om de levensduur van het getransplanteerde orgaan te verlengen.

Bij de behandeling van een ziekte van het immuunsysteem, helpen immunosuppressiva de pathologische processen van sommige ziekten te stoppen (bijvoorbeeld reumatoïde artritis, rode lupus erythematosus, enz.) Of helpen ze hun loop te vertragen.

De schade van immunosuppressiva voor het menselijk lichaam

Elk geneesmiddel met immunosuppressieve eigenschappen kan het lichaam beschadigen door een breed scala aan bijwerkingen. Vooral veel van hen bevinden zich in cytostatica. Azathioprine kan bijvoorbeeld misselijkheid, braken, gebrek aan eetlust, enzovoort veroorzaken. En in sommige gevallen wordt de consumptie ervan de oorzaak van de ontwikkeling van toxische hepatitis.

Bovendien moet worden opgemerkt dat het gebruik van immunosuppressiva een natuurlijke onderdrukking van de immuniteit is. Dienovereenkomstig zijn patiënten die een behandeling ondergaan met immunosuppressieve geneesmiddelen onstabiel voor de werking van pathogene micro-organismen en andere agressieve stoffen, waaronder die welke resistent zijn tegen antibiotica. Er zijn ook aanwijzingen dat immunosuppressie de kans op het ontwikkelen van kankerziekten met een orde van grootte kan vergroten.

Deze geneesmiddelen bevatten een aantal statische agentia, ze hebben een uitgesproken antiproliferatief effect op cellen, dat wil zeggen dat het hun reproductie voorkomt. Immunodepressiva worden ingedeeld in verschillende variëteiten:

• degenen die de immuunrespons volledig onderdrukken;
  • een specifieke impact hebben;
  • elimineer reacties vergezeld van immuunprocessen;
  • met ontstekingsremmende werking.

Er zijn speciale immunosuppressiva, gericht op het verminderen van de afweer van het lichaam, ze kunnen remming van hematopoëse, activering van secundaire infectie en andere ongewenste effecten veroorzaken.
Immunosuppressiva zijn een speciale groep geneesmiddelen, ze zijn erg belangrijk en soms van vitaal belang, maar ze moeten voorzichtig worden gebruikt, omdat ze een aantal bijwerkingen hebben.