Jicht

Jicht is een complexe ziekte die het metabolisme verstoort, het urogenitaal stelsel, de nieren en gewrichten aantast. Ziekte in de gewrichten lijkt op het afzetten van zouten van urinezuur. Zout kan zich ophopen in de huid en knobbeltjes vormen. Zonder behandeling leidt jicht tot grote schade aan het lichaam.

Mechanisme van ontwikkeling van jicht

De aard van de jicht is een complexe laesie van verschillende organen tegelijk. In het begin is het metabolisme verstoord en de ziekte tast de nieren, gewrichten en het urogenitaal stelsel aan. Vanwege het feit dat ze bijna niet goed functioneren, stopt het lichaam met het afscheiden van zouten uit de gewrichten en accumuleert ze in weefsels. Als je geen tijdige behandeling hebt, verspreidt jicht zich door het hele lichaam en raken de organen één voor één aan.

De ziekte treft 4 keer vaker mannen dan de vrouwelijke populatie. Wat betreft vrouwen, dus het grootste percentage van de patiënten daalt naar leeftijd na de leeftijd van 55, in de menopauze periode. Voorafgaand aan dit, als gevolg van de productie van een aanzienlijke hoeveelheid oestrogenen, worden zouten gemakkelijker uit het lichaam verwijderd.

Hoe ontwikkelen zich symptomen van jicht?

De ontwikkeling van de ziekte is te wijten aan de accumulatie van urinezuur in de belangrijkste bloedbaan. Om deze reden vallen zure deeltjes in kraakbeenweefsels. Dientengevolge, beginnen gewrichten die hun structuur veranderen, te verzwakken en in te storten, verwondingen verkregen onder deze omstandigheden zijn erg moeilijk om te genezen, wat de opkomst van aanvullende botgroei veroorzaakt. Jicht kan zich ontwikkelen op elk gewricht, maar de tenen van de benen lijden het vaakst omdat ze elke dag het hele lichaam moeten weerstaan.

Als u niet op tijd wordt behandeld, begint jicht zich te ontwikkelen en krijgt u steeds meer gewrichten, waaronder de nieren en de blaas, waardoor het een chronische ziekte wordt.

Jicht heeft 4 ontwikkelingsstadia:

1. De eerste fase vertoont geen symptomen en is bijna onmerkbaar.
  2. Vervolgens begint zich jichtige artritis te ontwikkelen.
  3. Vervolgens gaat het naar de kritieke fase.
  4. Uiteindelijk verandert jicht in een chronisch stadium.

Oorzaken van jicht

De oorzaken van jicht zijn twee varianten.

In het eerste geval ondergaat het lichaam een ​​pathologisch proces van overmatige productie van urinezuur, waarvan het lichaam geen tijd heeft om zich te ontdoen.

In het tweede geval wordt urinezuur niet via de nieren uitgescheiden.

Complicaties met jicht

Zonder hulp aan het lichaam, gaat jicht in het stadium waarin de vorming van knopen op de huid begint. Deze knopen zijn de opeenhoping van zoutafzettingen, die verschijnen op delen van het lichaam zoals ellebogen, vingers, oren, heupen, benen, in het gebied van de neusholtes. Op het moment dat u de knooppunten opent, kunt u de zoutkristallen zien die naar buiten kwamen, terwijl op het breekpunt een persoon zich geweldig brandt door het zout dat de wond trof.

Het immuunsysteem van het organisme definieert zoutformaties als een buitenaards lichaam en omvat een beschermend strijdmechanisme. Het niveau van leukocyten stijgt als bij een infectie, die een toename in lichaamstemperatuur veroorzaakt in gebieden van accumulatie van zouten, vergezeld door een ontstekingsproces.

Jicht ontwikkelt zich vaak tegen de achtergrond van verworven diabetes en bij mensen met overgewicht.

Als je de ziekte niet geneest, ontwikkelt het zich tot urolithiasis.