Kan een kind allergisch zijn voor donzen kussens?

Allergie voor donzen kussens bij een kind kan optreden tegen de achtergrond van contact met huishoudtextiel gevuld met dons en veren van watervogels (gans, kip, eend, zwaan). Het mengsel van natuurlijke vogelveren en dons wordt beschouwd als het warmste, zachtste en lichtste materiaal met uitstekende thermische isolatie, waardoor u comfortabel kunt slapen. Met alle positieve eigenschappen kunnen kussens met een dergelijk vulmiddel echter een gezondheidsrisico vormen.

Laten we in detail kijken naar de factoren die de kans op het ontwikkelen van een allergische reactie bij kinderen vergroten:

• genetische aanleg;
  • verzwakte immuunafweer;
  • andere soorten allergieën;
  • langdurig verblijf in een stressvolle toestand;
  • leeftijdsgebonden hormonale veranderingen.

De eigenaardigheid van het immuunsysteem van kinderen is dat het reageert met een verhoogde gevoeligheid voor allergenen die zich in het kussen hebben opgehoopt. Vaak is de oorzaak van het optreden van een pathologische reactie huisstofmijt en biologisch afval van hun leven. Bij langdurig gebruik van kussens zonder de juiste hygiënische zorg, vermenigvuldigen mijten zich actief.

Bovendien bevat de lijst met de sterkste irriterende stoffen een specifiek eiwit in vogelspeeksel en epitheel, evenals uitwerpselen van vogels. Vroegtijdige identificatie van symptomen zal helpen om de oorzaak snel vast te stellen en het contact met allergene stoffen te verwijderen.

Histamine synthese trigger in het lichaam om te beschermen tegen een irriterend middel wanneer een allergie zich manifesteert. Dit is een soort gevaarssignaal, als reactie waarop andere cellen actief beginnen te werken, vindt intensieve stimulatie van alle systemen en processen in het lichaam plaats.

De volgende symptomen treden op:

• irritatie van het nasofaryngeale slijmvlies, gepaard gaande met ademhalingsmoeilijkheden, niezen, verstikkende hoest (meestal ’s nachts en’ s ochtends);
  • intense waterige afscheiding uit de neus zonder SARS;
  • ontsteking en roodheid van het slijmvlies van de ogen, tranenvloed;
  • huidverschijnselen in het contactgebied.

Allergische symptomen kunnen onmiddellijk na contact met een irriterend middel of na verloop van tijd optreden. Dit proces hangt af van het niveau van de immuunafweer, de snelheid waarmee gifstoffen in het lichaam worden verzameld. Met een onmiddellijk beloop verschijnen manifestaties na 5-7 minuten, terwijl in geval van langzame ontwikkeling de symptomen na 2-3 dagen verschijnen.

Bij kinderen verschijnen de symptomen eerder en heviger dan bij volwassenen. De immuniteit van het kind is niet voldoende ontwikkeld en daarom gevoeliger. Intensieve productie van histamine kan gepaard gaan met gevaarlijke manifestaties zoals spierspasmen en bronchospasmen, zwelling van spieren en weke delen. Als de toestand van het kind sterk verslechtert, ademhalingsmoeilijkheden of zwelling in het gezicht is, is dringende medische zorg nodig.

Om allergieën te voorkomen, moet u bijzondere aandacht besteden aan de hygiëne van de kussens en anti-allergische medicijnen gebruiken. De kussens moeten zo vaak mogelijk worden gedesinfecteerd en schoongemaakt. Natuurlijke kussens kunnen bij hoge temperaturen worden verwerkt. Let bij anti-allergische geneesmiddelen op moderne, zoals Alerid, Relent of Zyrtec.