Lymfomen (behandeling van de ziekte van Hodgkin)

Lymfomen zijn een soort van kwaadaardige tumoren, die vooral het lymfestelsel van het organisme aantasten, bestaande uit lymfeknopen, verenigd door het systeem van kleine bloedvaten. Met lymfomen hebben lymfocyten onbeperkte deling en worden als een “tumorige” lymfocyten. Hun afstammelingen bewonen lymfeklieren en / of verschillende inwendige organen, waardoor hun normale functioneren wordt geschonden. De term “lymfoom” combineert meer dan 30 ziekten. Er zijn twee hoofdtypen lymfklier: Hodgkin-lymfoom en non-Hodgkin-lymfoom.

In de vroege stadia heeft Hodgkin-lymfoom geen specifieke symptomen. Pathologische processen kunnen zich verspreiden naar vrijwel alle organen, vergezeld van duidelijke symptomen van intoxicatie.

Het ziektebeeld van ziektes

De eerste manifestatie van Hodgkin’s lymfoom is meestal een toename van de lymfeklieren; in 60-75% van de gevallen begint het proces in de cervicaal-supraclaviculaire lymfeklieren, iets vaker aan de rechterkant. In de regel gaat de uitbreiding van perifere lymfeklieren niet gepaard met een schending van de gezondheidstoestand van de patiënt.

De vergrote lymfeklieren zijn mobiel, afgeplat, niet gesoldeerd met de huid, in zeldzame gevallen is het pijnlijk. Geleidelijk en soms snel toe- nemend worden ze samengevoegd tot grote conglomeraten. Sommige patiënten hebben pijn in vergrote lymfeklieren na inname van alcohol.

Bij 15-20% van de patiënten begint het lymfoom van Hodgkin met een toename van de lymfeklieren van het mediastinum. Deze toename kan per ongeluk worden gedetecteerd door fluorografie of het is misschien late detectie wanneer de grootte van het conglomeraat aanzienlijk is. Dan ontstaan ​​symptomen zoals hoesten, kortademigheid en symptomen van verplaatste organen in de bovenste holte van de borstkas (eenzijdigheid en cyanotisme van het gezicht, kortademigheid), minder vaak – pijn in de keelpijn.

In geïsoleerde gevallen begint het lymfoom van Hodgkin met een geïsoleerde nederlaag van de lymfeklieren bijschildklieren (retroperitoneal, gelegen langs de wervelkolom). Er zijn klachten van rugpijn.

Bij 5-10% van de patiënten met lymfoom begint de ziekte van Hodgkin acuut met koorts, nachtelijk zweten en snel gewichtsverlies. De incidentie gaat gepaard met vroege leukopenie en bloedarmoede.

Behandeling van de ziekte van Hodgkin

In de afgelopen jaren zijn er significante resultaten geboekt bij de ziekte van Hodgkin. Het doel van de behandeling is een complete remedie. Er zijn twee hoofdmethoden voor behandeling: chemotherapie (het gebruik van geneesmiddelen die tumorcellen vernietigen) en bestraling. Ongeveer 90% van de patiënten wordt genezen door chemotherapie en bestraling.

Onder chemotherapie verwijst naar het gebruik van antitumor medicijnen die tumorcellen vernietigen (CeeNU, CeeNU 40). Meestal worden dergelijke medicijnen intern of in de ader voorgeschreven. Vaak worden meerdere dasgs tegelijkertijd gebruikt. Personen die een behandeling voor de ziekte van Hodgkin hebben ondergaan, moeten vele jaren en decennia onder strikt medisch toezicht staan, de aanbevelingen van de arts volgen en onmiddellijk verslag uitbrengen over de symptomen van een persoon. Behandeling van de ziekte van Hodgkin is gericht op de vernietiging van alle tumorcellen.