Lymfomen

Lymfomen (behandeling van de ziekte van Hodgkin)

Lymfomen zijn een soort kwaadaardige tumoren, die voornamelijk het lymfestelsel van het organisme aantasten, bestaande uit lymfeklieren, verenigd door het systeem van kleine bloedvaten. Bij lymfomen hebben lymfocyten een onbeperkte deling en worden als gevolg daarvan “tumoreuze” lymfocyten. Hun nakomelingen bewonen lymfeklieren en/of verschillende inwendige organen, waardoor hun normale functioneren wordt geschonden. De term “lymfoom” combineert meer dan 30 ziekten. Er zijn twee hoofdtypen lymfoom: Hodgkin-lymfoom en non-Hodgkin-lymfoom.

In de vroege stadia heeft Hodgkin-lymfoom geen specifieke symptomen. Pathologische processen kunnen zich naar vrijwel alle organen verspreiden, vergezeld van duidelijke symptomen van intoxicatie.

Het klinische beeld van ziekten

De eerste manifestatie van Hodgkin-lymfoom is meestal een toename van lymfeklieren; in 60-75% van de gevallen begint het proces in de cervicale-supraclaviculaire lymfeklieren, iets vaker aan de rechterkant. In de regel gaat de uitbreiding van perifere lymfeklieren niet gepaard met een schending van de gezondheidstoestand van de patiënt.

De vergrote lymfeklieren zijn mobiel, afgeplat, niet gesoldeerd met de huid, in zeldzame gevallen is het pijnlijk. Geleidelijk, en soms snel toenemend, fuseren ze tot grote conglomeraten. Sommige patiënten hebben pijn in vergrote lymfeklieren na het nemen van alcohol.

Bij 15-20% van de patiënten begint het Hodgkin-lymfoom met een toename van de lymfeklieren van het mediastinum. Deze toename kan per ongeluk worden gedetecteerd door fluorografie of het is misschien een late detectie wanneer de omvang van het conglomeraat aanzienlijk is. Dan treden symptomen op als hoesten, kortademigheid en symptomen van verplaatste organen in de bovenste holte van de borstkas (eenzijdigheid en cyanotisme van het gezicht, kortademigheid), minder vaak – keelpijn.

In geïsoleerde gevallen begint het Hodgkin-lymfoom met een geïsoleerde nederlaag van de bijschildklieren van de lymfeklieren (retroperitoneaal, gelegen langs de wervelkolom). Er zijn klachten over rugpijn.

Bij 5-10% van de patiënten met lymfoom begint de ziekte van Hodgkin acuut met koorts, nachtelijk zweten, snel gewichtsverlies. De incidentie gaat gepaard met vroege leukopenie en bloedarmoede.

Behandeling van de ziekte van Hodgkin

De afgelopen jaren zijn er significante resultaten geboekt bij de ziekte van Hodgkin. Het doel van de behandeling is een volledige genezing. Er zijn twee hoofdbehandelingsmethoden: chemotherapie (het gebruik van medicijnen die tumorcellen vernietigen) en bestraling. Ongeveer 90% van de patiënten geneest door chemotherapie en bestraling.

Onder chemotherapie verwijst naar het gebruik van antitumormiddelen die tumorcellen vernietigen (CeeNU, CeeNU 40). Meestal worden dergelijke medicijnen intern of in de ader voorgeschreven. Vaak worden meerdere dasgs tegelijkertijd gebruikt. Personen die een behandeling voor de ziekte van Hodgkin hebben ondergaan, moeten gedurende vele jaren en decennia onder nauw medisch toezicht staan, de aanbevelingen van de arts opvolgen en onmiddellijk melding maken van eventuele symptomen. Behandeling van de ziekte van Hodgkin is gericht op de vernietiging van alle tumorcellen.