Mannelijk haarverlies

Haarverlies bij mannen is een probleem dat wordt veroorzaakt door verschillende factoren. Maar de meest invloedrijke is erfelijkheid. Als in de leeftijd van 18 tot 30 jaar slechts 16% van de mannen met haarverlies wordt geconfronteerd, heeft 58% van de sterke geslachten in 40-50 jaar last van dit probleem.

Interessant is dat het teveel aan mannelijke hormonen leidt tot een verhoogde haargroei op de borst, rug en gezicht en vermindering van de haargroei op het hoofd.

Het verlagen van het niveau van dihydrotestosteron vermindert het haarverlies bij mannen, maar gaat gepaard met een afname van seksualiteit.

Zoals je weet, bevat het mannelijke genoom 22 paren chromosomen en een paar geslachtschromosomen, algemeen bekend als XY, in tegenstelling tot het vrouwelijke organisme, waar de geslachts chromosomen vormen het paar van XX zijn.

Mannelijke kaalheid wordt in 70% van de gevallen overgedragen door een speciaal gen in het X-chromosoom. Moeder stuurt haar zoon een gen van hun voorouders. De dochter zal de drager van het gen worden en kan het overgeërfd overdragen, maar ze zal nooit alle haar verliezen, in het vrouwelijke lichaam is niet genoeg testosteron. In de geneeskunde wordt erfelijke kaalheid androgenetische alopecia genoemd.

Het mannelijke haarverlies bij androgenetische kaalheid begint meestal in het frontale en pariëtale gebied en geleidelijk naar de top. In het begin begint het haar langzamer te groeien, dunner te worden en vervolgens af te vallen. Follikels beginnen alleen dun zacht haar te produceren. Na 10-15 jaar, en soms veel eerder, vallen de wortels in slaap, waarna de mond van de haarzakjes overgroeid is met het bindweefsel, wat de haargroei voor altijd uitsluit.

Naast genetische aanleg en overmatige hoeveelheid dihydrotestosteron zijn er ook andere oorzaken van haarverlies bij mannen. Een van de meest voorkomende is stress. Sterke emotionele stress leidt tot compressie van de haarzakjes en verstoring van hun bloedtoevoer. Als gevolg hiervan wordt het haar dof, broos, dunner en valt het uit.

Chronische stress werkt op een andere manier op het haar in. In het lichaam van een man verslechtert het metabolisme, worden biochemische processen van de hersenen geschonden en neemt de productie van prolactine door de hypofyse af. Al deze factoren hebben een nadelig effect op de haartoestand bij mannen.

Vaak worden de oorzaken van kaalheid bij mannen geassocieerd met schadelijke gewoonten, ondervoeding en slechte ecologie. Gebrek aan vitamines en sporenelementen in het dieet leidt tot een verslechtering van de haarzakjes, ze verzwakken en sterven voor de duur.

Roken draagt ​​indirect bij aan haaruitval. Nicotine heeft een negatieve invloed op de bloedsomloop, hormonale productie, de toestand van de interne organen, wat leidt tot een verslechtering van de bloedtoevoer naar de follikels, een afname van hun levenscyclus.

Haar voor mannen valt weg door de aanwezigheid van chronische ziekten. Aandoeningen van de schildklier, bloedarmoede, diabetes, stralingsziekte, sommige oncologische aandoeningen, cervicale osteochondrose, huidinfecties op het hoofd zijn slechts een korte lijst van kwalen, wat kan resulteren in kaalheid bij mannen.

Geneesmiddelen die worden gebruikt voor de behandeling van sommige aandoeningen kunnen ook een negatief effect hebben op de haargroei. Deze omvatten antibiotica, antipsychotica, antidepressiva, anticoagulantia, hormonale geneesmiddelen en vele andere geneesmiddelen.

Voor de behandeling van mannelijke kaalheid is het noodzakelijk om de oorzaak van haaruitval te begrijpen.
Diffuse alopecia (uniform haarverlies) wordt meestal behandeld.

Focale kaalheid (verlies in verschillende foci) is vatbaar voor herhaling, volledig herstel treedt op in ongeveer 70% van de gevallen.

Van niet-specifieke medicijnen kunt u altijd speciale oplossingen gebruiken voor uitwendig gebruik, zoals Hair4U.