Melasma

Melasma is overmatige pigmentatie van de huid die zich ontwikkelt in het gezicht en de hals. Op open delen van de huid verschijnen vlekken van verschillende groottes met duidelijk gedefinieerde randen. De kleur van deze goedaardige formaties is zeer divers – van lichtbruine tot donkere tinten, soms zijn vlekken bijna zwart. Hoe meer melanine (kleurpigment) door melasma wordt geproduceerd, hoe meer uitgesproken melasma. Meestal verschijnen bruine vlekken bij vrouwen tijdens perioden van hormonaal falen.

Oorzaken

Overmatige pigmentatie komt vaak voor bij toekomstige moeders. De meeste artsen zijn van mening dat zwangerschap en melasma nauw met elkaar verbonden zijn. Geen wonder dat dit cosmetische defect een masker van zwangere vrouwen wordt genoemd. Specifieke vorming op de huid is het gevolg van een schending van de hormonale achtergrond. Na de geboorte van de baby krijgt de huid een natuurlijke kleur, melasma verdwijnt geleidelijk zonder speciale therapie.

Andere oorzaken en provocerende factoren:

• Ontvangst van hormonale anticonceptiepillen;
  • Langdurige blootstelling aan de zon zonder beschermende crèmes op de huid aan te brengen. Het resultaat – overmatige toewijzing van melanine; verhoogde de gevoeligheid van de huid en blootstelling aan UV-stralen;
  • Veranderingen in de hormonale achtergrond – disfunctie van de eierstokken; ziekten van de pancreas, lever, organen van het maagdarmkanaal;
  • Genetische aanleg;
  • Groei van cellen die verantwoordelijk zijn voor de productie van melanine;
  • Sommige cosmetische producten gebruiken.

Hoe kom je van een ziekte af?

De keuze van de therapie hangt af van de etiologie van de ziekte. Het specifieke masker van zwangere vrouwen gaat voorbij na de geboorte van een kind. Tijdens de lactatie worden de pigmentvlekken lichter, vallen ze minder op en verdwijnen dan helemaal. Er is geen behandeling nodig. Abnormale pigmentatie veroorzaakt door andere oorzaken vereist veel aandacht. Er zijn veel moderne methoden die het probleem kunnen oplossen.

Er zijn twee therapeutische lijnen.

In de eerste regel wordt de nadruk gelegd op het gebruik van externe middelen. De taak van medicijnen is om de overmatige productie van kleurpigment te voorkomen. Er zijn gebruikte proeflezers, tonale crèmes met SPF 50 en meer.

Tweede lijn. Combinatietherapie laat goede resultaten zien. Er zijn gebruikte hardwarecosmetica, lokale corticosteroïden, hydrochinon (A Ret HC, Cosmelite Cream, Eukroma-Plus), en andere krachtige stoffen. De behandeling heeft een actief effect op de huid, maar u moet begrijpen dat het kostbaar is, meer tijd, geduld, verantwoordelijke houding vereist.

De belangrijkste behandelmethoden:

• het gebruik van geneesmiddelen die de productie van melanine verminderen – azelaïnezuur, lokale corticosteroïden, hydrochinon;
  • het aanbrengen van bleekcrèmes op vegetatieve basis. Magazijnen zijn geschikt voor minimale pigmentatie, een minimaal aantal formaties. Werkzame stoffen – thymol, argutine, koyev-zuur remt de productie van kleurpigment;
  • behandeling van de huid met bleekcrèmes met hydrochinon. Dure gepatenteerde producten bevatten 2% hydrochinon in een complex van werkzame stoffen;
  • azelaïnezuur als onderdeel van een therapeutische crème of gel depigmenteert de huid perfect. Het medicijn is geschikt voor patiënten met gemengde en oppervlakkige vormen van abnormale pigmentatie. De verdraagbaarheid is goed, maar soms is er verbranding, jeuk, roodheid.