Migraine. Hoe zich te ontdoen van hoofdpijn?

Migraineaanvallen hebben zowel mannen als vrouwen. De pijn is zo intens en pijnlijk dat iedereen die het eenmaal in zijn leven voelde, geïnteresseerd is in de manier om er voor eens en voor altijd van af te geraken.

De prevalentie van migraine varieert tussen 25 procent bij vrouwen en maximaal 10 procent bij mannen. Voor het eerst wordt migraine meestal gezien op de leeftijd van 10 tot 20 jaar. Tot 35 – 45 jaar bereiken de frequentie en intensiteit van migraineaanvallen een maximum en na 55 jaar bij de meeste patiënten wordt de migraine gestopt. Bij 60 – 70 procent van de patiënten heeft de ziekte een erfelijke aard.

Migraine symptomen

Migraine is een chronische ziekte die zich manifesteert in episodische aanvallen van hoofdpijn. Maar dit is een speciale hoofdpijn waarmee je dit type pijn onder andere kunt onderscheiden.

Wanneer zich een typische migraine-aanval ontwikkelt, gaat deze door de volgende stadia:

1. Een prodromale periode bij 50 procent van de patiënten, vergezeld van geïrriteerdheid, verminderde stemming, ongewone eetgewoonten, een gevoel van “uitbarsting van interne energie”; deze periode kan een paar uur vóór de aanval verschijnen.
  2. Het stadium van de pijn duurt meer dan 4 uur zonder behandeling of met een ineffectieve behandeling. Dit is een zware pijn van hoge intensiteit aan één kant van het hoofd, vaker in het voorhoofd, ogen en tempels. Een kenmerk is de verplichte afwisseling van de zijden van de pijn, het pulseert of drukt met bewegingen. Een migraineaanval gaat vaak gepaard met bijkomende symptomen: misselijkheid, gebrek aan eetlust, hoge gevoeligheid voor licht, geluiden en geuren.
  3. Het stadium van voltooiing. Deze fase komt eraan wanneer de hoofdpijn wegebt, maar er is misschien een gevoel van vermoeidheid, prikkelbaarheid, moeite om de aandacht te concentreren. Het kan de volgende dag na de aanval duren. Dit is de laatste fase nadat de patiënt volledig is hersteld.

De duur van een migraineaanval kan dus tot meerdere dagen duren.

Factoren die migraineaanvallen uitlokken

Er zijn factoren die de ontwikkeling van een migraineaanval niet veroorzaken maar veroorzaken. Waaronder:

• Alcohol (vooral zoete dranken – rode wijn, champagne)
  • Gekruide kazen
  • Chocolade
  • weigering of misbruik van koffie
  • uitdroging
  • Vertraagde of gemiste maaltijd.
  • Slaapproblemen. Verandering in slaapmodus, zowel een nadeel als een eigen risico.
  • Fysieke overbelasting
  • Behandeling van migraine

Migraine is niet alleen hoofdpijn, maar een ernstige neurologische aandoening. Het moet worden behandeld. Patiënten met migraine hebben twee keer zoveel kans op een hartinfarct en drie keer – een cerebrale circulatiestoornis. Een persoon die lijdt aan frequente migraineaanvallen moet zijn levensstijl herzien. Hoofdpijn moet tijdig en adequaat worden verwijderd met medicijnen die zijn voorgeschreven door een arts (bijvoorbeeld Suminat – Sumatriptan Succinate). Absoluut onjuist is het frequente gebruik van pijnstillers, terwijl het niet uitmaakt wat de medicijnen zijn: citramon, paracetamol of pentalgin. Met zo’n misbruik van analgetica komen aanvallen van hoofdpijn vaker voor en wordt de migraine chronisch.