Multiple sclerose

Bij multiple sclerose (MS) zijn er ontstekingsprocessen van de witte stof van het centrale zenuwstelsel, waarbij sclerotische plaques op willekeurige plaatsen worden gevormd. In dit geval vindt demyelinisatie van de schaal van de hersenen en het ruggenmerg plaats. Myeline-omhulsel zorgt voor de overdracht van elektrochemische signalen tussen het centrale zenuwstelsel en het perifere zenuwstelsel. Als deze laag is beschadigd, kan de signaaloverdracht langzaam, vervormd of helemaal verdwijnen, wat leidt tot verslechtering of verlies van een aantal functies. In de naam “verspreid” – betekent de veelvoud van beschadigde gebieden van het centrale zenuwstelsel, en “sclerose” – de aard van de schade (littekens).

Het aantal MS-patiënten wordt geschat op enkele miljoenen over de hele wereld. In de meeste gevallen komt de ziekte voor in de leeftijd van 20 tot 40 jaar, maar de diagnose wordt met grote vertraging gesteld. Dit is te wijten aan de variabiliteit van de symptomen van MS en het ontbreken van unieke tekenen van multiple sclerose. Vrouwen lijden bijna twee keer zo vaak aan deze ziekte als mannen.

Symptomen

Symptomen van multiple sclerose kunnen variëren in mate van manifestatie, kunnen zich snel ontwikkelen of zich langzaam ontwikkelen. Ook zijn de symptomen sterk afhankelijk van de plaats van de schade aan het zenuwstelsel. Ongeveer 70% van de patiënten, vooral op jonge leeftijd, ervaart volledige of gedeeltelijke remissie (tijdelijke verzwakking) van de symptomen.

Het verloop van de ziekte en de symptomen van multiple sclerose

Typisch zijn de eerste tekenen van de ziekte wazig of gespleten zicht, vervormde perceptie van groen en rood, of blindheid van één oog. Om onbekende redenen kunnen ook problemen met het gezichtsvermogen optreden in latere stadia van multiple sclerose. Dergelijke afwijkingen verwijzen naar retrobulbaire of optische neuritis. Voor 15% van de patiënten is optische neuritis de eerste manifestatie, bij 55% komt dit later voor. Daarom wijst dit symptoom, in het bijzonder met bijbehorende afwijkingen in het hersenvocht, op MS.

Bijna de helft van de patiënten met MS heeft cognitieve stoornissen: concentratieverlies, aandacht, geheugen, gevoeligheid. Maar deze tekenen worden zelden sterk uitgedrukt en kunnen alleen door speciale tests worden bepaald. Patiënten merken mogelijk geen verslechtering; het wordt vaak opgemerkt door hun familie en vrienden. Cognitieve beperkingen ontstaan ​​wanneer het deel van de hersenen dat verantwoordelijk is voor de verwerking van informatie is beschadigd. Hoe complexer de taak of actie – hoe sterker deze afwijkingen. Het is nog steeds niet volledig vastgesteld of de MS de waarneming en terugkeer van informatie door de hersenen kan beïnvloeden, of alleen de mechanismen van de verwerking ervan worden geschonden. Er is geen direct verband tussen geheugenverlies en progressie van multiple sclerose.

Depressie is een ander kenmerk van MS. Meer dan 10% van de patiënten lijdt aan psihotytaire aandoeningen, zoals een bipolaire affectieve stoornis of paranoïde schizofrenie. Bij 5% zijn er euforische aanvallen als gevolg van de vernietiging van de myelinelaag zenuwvezels van de hersenstam, die de emotionele toestand van de mens controleert.

Voor de meeste patiënten met MS heeft het schadelijke effect een thermisch effect. Omgekeerd helpt het effect van verkoudheid de symptomen te verzachten. Daarom worden de meeste patiënten geholpen door koude baden en zwemmen in het zwembad. Het is de beste optie voor fysieke oefeningen met multiple sclerose.

Onder de geneesmiddelen die worden gebruikt geneesmiddelen zoals Lioresal en Pacifen.