Soorten preventie van maagzweren en hun kenmerken

Maagzweer manifesteert zich door ernstige symptomen als een gevoel van pijnlijke honger, pijn in de bovenbuik, stoelgangstoornissen, zwakte, opgeblazen gevoel, nachtelijk braken en verlies van eetlust. Er zijn drie soorten preventie van maagzweren:

• primaire preventie van maagzweren.
  • secundaire preventie van maagzweren.
  • tertiaire preventie van maagzweren.
  1. Primaire preventie is gericht op ziektepreventie.

Voor dit doel is het noodzakelijk om de immuniteit te controleren, om gunstige omstandigheden voor het leven te creëren. Voeding moet rijk zijn aan vitamines en de frequentie – 4-5 keer per dag. Ook is het noodzakelijk om reguliere sporten aan het regime toe te voegen. Het is erg belangrijk om uw gezondheid te controleren, eventuele ziekten tijdig te behandelen, de mondhygiëne zorgvuldig te volgen en regelmatig de tandarts te bezoeken.

Gezien de extreme prevalentie van Helicobacter pylori, moet ervoor worden gezorgd dat uw lichaam niet besmet raakt met deze schadelijke bacterie. In 80% van de gevallen schept het de voorwaarden voor de ontwikkeling van een maagzweer. In moderne omstandigheden kan de diagnose van Helicobacter pylori in veel laboratoria en ziekenhuizen worden uitgevoerd om de aanwezigheid ervan te weerleggen of te bevestigen. Dit geldt vooral voor degenen die in de buurt van dragers van deze infectie wonen of werken. Als bij iemand in uw familie bijvoorbeeld een maagzweer is vastgesteld, moet u altijd preventieve maatregelen nemen. Gebruik geen gedeeld bestek, hygiëneproducten en handdoeken.

1. Secundaire preventie is gericht op patiënten met de diagnose maagzweer en heeft tot doel de kans op herhaling en complicaties te verkleinen.

In het kader van secundaire preventie is het belangrijk om die afwijkingen van de norm die van tijd tot tijd optreden (voeding, stress, lichamelijke activiteit) te corrigeren. Zorg ervoor dat u de behandelingskuur volgt die is voorgeschreven door een gastro-enteroloog. Het omvat meestal medicatie, dieet, fysiotherapie, mineraalwater en soms kruidengeneeskunde. De belangrijkste behandeling voor maagzweren is medicamenteuze behandeling, waaronder geneesmiddelen om de maagmotiliteit te stimuleren, de productie van zoutzuur te verminderen (zoals Lanzol), antibiotica (zoals Claribid) en maagzuurremmers (zoals Alutabs) om brandend maagzuur te verminderen.

Op bismut gebaseerde gastroprotectors met bacteriedodende activiteit spelen een belangrijke rol bij het voorkomen van exacerbaties van maagzweren en gastritis. Deze medicijnen worden in de meeste gevallen door artsen voorgeschreven voor de secundaire preventie van gastritis en maagzweren. Een van de belangrijkste behandelingsregimes bevat ook geneesmiddelen die bismut bevatten. Ze bevorderen niet alleen de genezing van zweren en andere schade aan het slijmvlies, maar bieden ook een uitgebreide behandeling.

1. Tertiaire preventie heeft tot doel complicaties te verminderen die al zijn opgetreden bij patiënten met een maagzweer.

Deze medische preventie omvat een reeks maatregelen voor revalidatie en preventie van de handicap van de patiënt. Voor de revalidatie van patiënten met een maagzweer wordt een sanatoriumbehandeling voorgeschreven, vooral in de herfst en de lente. Bovendien worden speciale complexen van therapeutische oefeningen aanbevolen, gericht op het verlichten van de toestand van het lichaam met buikpijn. Deze oefeningen zullen u helpen uw ademhaling onder controle te houden en het vermogen om te ontspannen te ontwikkelen, wat kan helpen bij het verlichten van ernstige pijn bij maagzweren.

Maagzweer is een ziekte van het hele organisme. Het kan volledig worden vermeden als u wat meer aandacht en zorg besteedt aan uw gezondheid. U kunt niet alleen op de hulp van artsen vertrouwen, uw persoonlijke verantwoordelijkheid en emotionele stabiliteit zijn erg belangrijk. Alleen in harmonie met jezelf en de wereld om je heen kun je gezondheid en levensvreugde behouden. Als de ziekte echter al is opgetreden, moet u zo snel mogelijk beginnen met het nemen van effectieve medicijnen, volgens alle instructies van uw arts.