kiespijn

Veelvoorkomende oorzaken van kiespijn

Kiespijn komt vaak als een verrassing omdat het zelfs kan optreden als de tanden helemaal gezond lijken. Neem in ieder geval contact op met uw tandarts als u kiespijn heeft. Oorzaken van kiespijn zijn:

• microbieel;
  • mechanische schade aan het glazuur;
  • andere ziekten.

Laten we de meest voorkomende oorzaken eens nader bekijken.

1. Cariës. Kiespijn met vernietiging van glazuur

Cariës vernietigt het tandglazuur zowel van buiten als van binnen. De ziekte manifesteert zich in de vorm van donkere vlekken op het oppervlak van de tanden. Aanvankelijk zijn de vlekken wit en worden ze alleen opgemerkt op het donkerste oppervlak van gezond glazuur. Dit is het stadium waarin bacteriën het tandmembraan al vernietigen met de producten van hun vitale activiteit.

1. Pulpitis. Pijn in de tandzenuwen

In dit geval zwelt de pulp en drukt op de zenuwuiteinden. Als gevolg hiervan voelt de persoon pijn. Een veelvoorkomende oorzaak van pulpitis is cariës, die voortschrijdt als gevolg van te veel schadelijke bacteriën en een gebrek aan tijdige behandeling. Microben, toxines en andere schadelijke stoffen dringen de zenuw binnen en interageren met de weefsels ervan.

Krachtige pijnstillers kunnen acute pijn snel helpen verlichten. Deze omvatten Panadol en Acupan. Voor een volledige en kwaliteitsvolle behandeling moet u echter gekwalificeerde professionals bezoeken.

1. Tandjes verstandskiezen.

Verstandskiezen kunnen hevige pijn veroorzaken die de wangen, kaak en zelfs de keel aantast. Meestal heeft het pijn. Een tand kan zowel goed als fout onder het tandvlees groeien. In het laatste geval raden artsen aan de tand sneller te verwijderen, zodat deze zich niet verder kan ontwikkelen.

1. Gingivitis.

De meeste patiënten ervaren gingivitis als kiespijn. Deze ziekte kan leiden tot de blootstelling van de wortels van de tanden, wat de verhoogde gevoeligheid verklaart.

1. Parodontitis.

Dode pulp blijft in het kanaal achter en de etterende inhoud bereikt het tandvlees. Dit veroorzaakt hevige pijn waardoor u de tand niet eens kunt aanraken.

1. SARS, sinusitis, ethmoiditis.

Bacteriële en virale ziekten tasten de slijmvliezen van de sinussen aan, wat gevaarlijk is voor de tanden. Deze ontstekingen kunnen leiden tot pijn in de bovenste rij tanden.

1. Whitening procedures en tandpasta schurende deeltjes.

Het bleken van tanden kan leiden tot tandgevoeligheid. Het verwijderen van de “bacteriële laag” kan gepaard gaan met een schending van de minerale samenstelling van het glazuur. Als dit gebeurt, lijden meestal alle tanden.

1. Harde tandenborstel en sterke druk bij het tandenpoetsen.

Poets je tanden twee keer per dag gedurende 2-3 minuten. Het is ook belangrijk om de juiste tandenborstel met de juiste hardheid te kiezen en tijdens de procedure niet te veel druk op de tanden uit te oefenen. Als u deze factoren negeert, kunt u het glazuur gemakkelijk beschadigen, wat pijnlijke tandpijn zal veroorzaken.