Vertragende veroudering: 8 tips die werken

Het is onmogelijk om veroudering van het lichaam te voorkomen, maar het is in onze macht om de levensstijl aan te passen zodat dit proces vertraagt. Nadat we de oorzaken van veroudering hebben gevonden, kunnen we proberen deze schadelijke factoren te minimaliseren en te genieten van een frisse uitstraling, een goede gezondheid en een goed humeur. Dus, wetenschappers identificeren vier belangrijke redenen waarom we ouder worden.

Ontsteking, stress, suiker en oxidatie – dit zijn de vier belangrijkste vijanden van de jeugd. Deze processen beïnvloeden systematisch ons lichaam en veroorzaken veroudering van cellen, weefsels en organen.

  1. Ontsteking is het startpunt van veel ziekten, waaronder dementie, obesitas, diabetes en kanker.
  2. Stress verandert ons hormonale evenwicht, wat een negatieve invloed heeft op veel systemen van het lichaam, inclusief de hersenen – dus er zijn veranderingen in het cognitieve systeem en geheugenverlies.
  3. Suiker stimuleert de productie van insuline, die verantwoordelijk is voor onze vetvoorraden. Vandaar de obesitas, het gevaar waarvan iedereen zich terdege bewust is.
  4. Oxidatie is het proces van de vorming van vrije radicalen die uw seksleven en hersenaandoening beïnvloeden.

Hoe veroudering te vertragen

  1. Pas uw dieet aan. Zorg ervoor dat je eiwitrijke voedingsmiddelen in je maaltijd opneemt. Voedingsdeskundigen wordt geadviseerd om één gram eiwit per kilogram gewicht te consumeren. Voor een vrouw die 65 kg per maaltijd weegt, moet u bijvoorbeeld 22 gram eiwit eten – dit kunnen drie eiwitten zijn, een kip- of kalkoenfilet of 125 gram tofu-kaas. Kies voedingsmiddelen die veel eiwitten bevatten maar weinig vet bevatten. Eiwit verlaagt het niveau van insuline in het bloed, wat helpt het gewicht laag te houden en de kans op ziekte te verminderen.
  2. Ontspan en vecht tegen stress. Je hebt zeker je eigen trucs die stress helpen verlichten na een zware dag: een warm bad, aromatherapie, groene thee, warme melk, een wandeling in het park en yoga. Neem de tijd voor hen of probeer iets nieuws.
  3. Vitamines innemen. Vitaminen van groep B zijn vooral nuttig voor het bestrijden van veroudering (zoals Chela-Ferr Forte). Ze versterken het zenuwstelsel.
  4. Alle middelen om stress te bestrijden zijn goed! Psychotherapeuten beweren dat essentiële olie van lavendel een grote hulp kan zijn. Het ruikt niet alleen mooi, maar ook op de biologische niveau invloed op ons lichaam, het voorkomen van de toename van cortisol in het bloed. Leg het in een bad of meng het met een neutrale crème en wrijf het in de huid. Gedroogde lavendelbloemen kunnen in een zakje worden geplaatst en mee naar bed worden genomen.
  5. Regelmatige oefeningen – deze zijn niet alleen om af te vallen. Regelmatige training (optioneel lang en zwaar) zal de bloedvaten, het hart en het zenuwstelsel versterken. Kies de activiteit die je plezier geeft – rennen, fietsen, dansen, zwemmen – en doe dit minstens 20-25 minuten per dag. Breek de sessie indien nodig in twee sets van elk 10 minuten. Verhoog geleidelijk de frequentie, duur en intensiteit van oefeningen. Als je de ene dag hebt gemist – laat het dan geen gewoonte worden en zorg ervoor dat je de volgende dag werkt.
  6. Sleep voor 7-8 uur. Ja, het lijkt misschien onacceptabele luxe voor u, maar voor het behoud van de jeugd is het een belangrijk punt. We zullen niet praten over de voor de hand liggende gevaren van een gebrek aan slaap, herinneren we alleen dat het niet alleen van invloed op ons uiterlijk (blauwe plekken onder de ogen, zwellingen, doffe teint), maar veroorzaakt ook chronische stress, soms zelfs niet door ons gerealiseerd.
  7. Neem vitamines en supplementen voor gewrichten. Deze omvatten glucosamine, chondroïtine en hyaluronzuur (Arthroblock forte). Neem antioxidanten – vitamine A, C, E en selenium om vrije radicalen te bestrijden.
  8. Verheug je op het leven. Doe wat je gelukkig maakt. Ontmoeting met vrienden, hobby’s, seks – dit alles is niet alleen prettig, maar ook nuttig. Serotonine niveaus stijgen, en alle bedreigingen voor de gezondheid en levensduur verdwijnen langzaam.