Vier tips om het prikkelbare darm syndroom te voorkomen

  1. Voeg prebiotica en probiotica toe aan uw dieet.

Probiotica zijn levende micro-organismen die een complexe structuur creëren – de microflora van onze darmen, en die verantwoordelijk zijn voor de gezondheid ervan. Ze worden vaak verward met prebiotica. Prebiotica zijn geen bacteriën, maar voedingsvezels, die een voedingsbodem vormen voor probiotica. Dergelijke voedingsvezels worden aangetroffen in vezelrijk voedsel, voornamelijk groenten en fruit.

U kunt probiotica en prebiotica krijgen door speciale supplementen in te nemen, maar alleen op advies van uw arts. De darmflora is zo complex dat deze balans gemakkelijk verstoord kan worden door koloniserende bacteriën die ze niet nodig heeft. Dus haal ze beter met voedsel. Eet voedingsmiddelen die natuurlijke prebiotica bevatten, zoals licht onrijpe bananen, knoflook en uien, spinazie en asperges, witlof, appels en aardpeer.

  1. Vergeet water niet.

Water is betrokken bij alle processen van ons lichaam en de spijsvertering. Het helpt ook de darmen te verteren, verwijdert gifstoffen, verlicht constipatie en verbetert de elasticiteit van de huid. Omdat alle cellen in het lichaam water gebruiken, is het belangrijk om een goed niveau van hydratatie te behouden.

De optimale hoeveelheid water voor een volwassene is 1,5-2 liter per dag. In sommige gevallen zijn uitzonderingen mogelijk:

  • na een training of bezoek aan de sauna moet je meer water drinken;
  • als u een eiwit-, natrium- of vezelrijk dieet volgt, moet u ook meer water drinken;
  • Als u in een land met een droog klimaat of in een vervuilde stad woont, moet u meer dan 2 liter water drinken;
  • het nemen van bepaalde medicijnen heeft ook invloed op de hoeveelheid water die u nodig heeft.

De oorzaak van hoofdpijn is vaak uitdroging. Duizeligheid en vermoeidheid zijn ook tekenen van watertekort.

  1. Neem de tijd en kauw goed.

Kauwen op voedsel is een belangrijk onderdeel van de spijsvertering. In dit stadium begint de productie van spijsverteringsenzymen, die voedsel afbreken voordat het in de maag terechtkomt. Voorzichtig kauwen kan een opgeblazen gevoel na het eten verminderen en andere symptomen verlichten.

Let op hoe je kauwt. Het is niet nodig om het aantal kauwbeurten te tellen, maar het is belangrijk om dit proces te begrijpen. Vertraag uw voedselinname een beetje, dit zal uw lichaam helpen om voedsel efficiënter te verteren en te assimileren.

  1. Drink smoothies in plaats van verse sappen.

Als je fruit- en groentesap drinkt, consumeer je geen vezels. Het helpt de normale werking van het spijsverteringsstelsel te behouden, vertraagt de opname van suiker in het bloed. Een mengsel van yoghurt, vruchtensap, groentesap en vruchtvlees is erg handig en geeft langdurig een verzadigd gevoel.

Voeg de sinaasappel toe aan de smoothie. Sinaasappel past goed bij ander fruit dat rijk is aan vitamine C, zoals aardbeien, citroen, mango, ananas, papaja, kiwi of grapefruit. Bovendien kan het op elk moment van het jaar in elke winkel worden gekocht.

Maak ook een groene smoothie die het lichaam vult met vitamines en mineralen. Daarnaast bevatten groene smoothies veel vezels, die de spijsvertering kunnen helpen verbeteren. Combineer voor deze gezonde vitaminedrank de gesneden komkommer en appel, voeg de spinazie toe en maal in een blender. Verander de ingrediënten en kies verschillende combinaties die je lekker vindt.

Het volgen van een gezond dieet helpt IBS te voorkomen. Maar als de pathologie al is opgetreden, moet u een arts bezoeken en medicijnen gebruiken om IBS te behandelen (bijv, Colofac of Adcumin).