Voorzichtig, diarree! Eerste hulp bij diarree

Op een dag kun je veel vervelende acties doen (zoals vuile oppervlakken aanraken en daarna geen handen wassen, vergeten een appel te wassen, karbonades eten, die twee dagen zonder koelkast hebben gestaan) die uiteindelijk genoegen kunnen nemen met een paar uur in de kast. Of we kunnen het een medische taal noemen – leiden tot diarree. Frequente vloeibare ontlasting verschijnt als gevolg van ongepaste darmmotiliteit. Het niet-geassimileerde water komt samen met de ontlasting naar buiten.

Pas op voor diarree!

Het eerste dat u moet onthouden, is dat diarree een symptoom is dat niet alleen kan worden veroorzaakt door een voedselintolerantie, maar ook door een ernstige ziekte. Als diarree-aanvallen een onverwacht karakter hebben, is dit waarschijnlijk vanwege de volgende redenen:

• Gebruik van lage of ongewone watersamenstelling (reizigerssyndroom)
  • Voedselintolerantie (bijv. Lactose)
  • Een voedselallergie of het nemen van medicijnen die een allergische reactie veroorzaken
  • Stress en emotionele stoornissen (“bearish ziekte”)
  • Virale, bacteriële of parasitaire darminfectie (bijvoorbeeld maaggriep)

De oorzaken van chronische diarree met de normale algemene toestand kunnen zijn:

• Prikkelbare darm syndroom
  • Ziekte van Crohn
  • Malabsorptiesyndroom
  • Colitis ulcerosa
  • Kanker van het rectum

In dit geval moet u dringend contact opnemen met de gastro-enteroloog.

Als tijdens diarree de temperatuur stijgt, misselijkheid en braken pijnlijk worden, buikpijn is meer dan 2 uur en er is een vermenging van bloed in de ontlasting, verspil dan geen tijd om de oorzaken te achterhalen – zoek onmiddellijk medische hulp! Vergeet niet dat diarree geen reden is voor grappen, maar een zeer ernstig probleem.

In andere gevallen moet u eerst de oorzaak van het syndroom identificeren. Meestal is het gemakkelijk te installeren en hangt het af van de aard van de ontlasting en de opheldering van de omstandigheden in uw leven die diarree kunnen veroorzaken. Als u zeker weet dat uw aandoening het gevolg is van bijvoorbeeld de gisteren achterstallige zure room die gisteren is gegeten, duurt meestal diarree in dergelijke gevallen een paar dagen, maar u moet wel eerste hulp kunnen bieden.
Als diarree niet gepaard gaat met andere symptomen, is het voldoende om het dieet aan te houden. Sluit voedsel uit dat de darmperistaltiek verhoogt: fruit en groenten, kruiden, koolzuurhoudende dranken en koffie. Sneller om het onaangename probleem aan te pakken help het gedroogde brood, vetarm vlees en vis, rijst, soep, gebakken appels, verse kaas, sterke thee.
Maar als u andere onaangename symptomen ervaart in een bedrijf met diarree, dan is dit een teken van het begin van intoxicatie veroorzaakt door de infectie die binnen is gevallen. Micro-organismen die met voedsel opschieten, begonnen zich te vermenigvuldigen en gifstoffen (gif) af te scheiden. Het lichaam probeert ze kwijt te raken en verdeelt een grote hoeveelheid water in de darm, in een poging ze te “wassen”. En dan moet je hem helpen het zo snel mogelijk te doen. Het nemen van absorberende medicijnen helpt bijvoorbeeld om weg te nemen.

Met “bearish disease” (wanneer diarree begint als gevolg van nerveuze onrust) is het geschikter om sedativa te nemen.

Geneesmiddelen, zoals Imodium, hebben een anti-peristaltische eigenschap en kunnen helpen als een snel, “fixatief” effect nodig is.

Antimicrobiële middelen worden voorgeschreven door een arts.