lichaam

Waarom treedt spruw (vaginale candida) op na de stress?

Het zenuwstelsel is hetzelfde deel van het lichaam als het cardiovasculaire, spijsverterings-, reproductieve en andere. Nervositeit en angst verlagen onvermijdelijk de lokale immuniteit van verschillende organen, dit wordt bevestigd door veel psychosomatische onderzoeken.

Vaginale candidiasis komt minstens één keer in het leven van elke vrouw voor. Het baart vooral vrouwen zorgen die ontevreden zijn over de kwaliteit van hun leven, geneigd zijn tot totale controle over zichzelf en hun dierbaren. De belangrijkste symptomen van een schimmelinfectie zijn verbranding van de intieme huid en karakteristieke vaginale afscheiding met een onaangename geur.

Dit fenomeen is fysiologisch. Stressvolle situaties gaan gepaard met een verhoogde afgifte van het hormoon cortisol. Overmatige hoeveelheden ervan veroorzaken een verhoging van de bloedsuikerspiegel en bloeddruk en een lagere immuniteit. Al deze gevolgen van ervaringen creëren gunstige omstandigheden voor de reproductie van gist, wat het optreden van candidiasis veroorzaakt. Bij normale comfortabele leefomstandigheden leven deze micro-organismen op alle slijmvliezen van onze organen zonder ongemak te veroorzaken.

Bovendien kan een regelmatige overmaat van dit stresshormoon in het bloed de gezondheidstoestand van vrouwen aanzienlijk verslechteren en tot verschillende ziekten leiden:

• spijsverteringsstelsel: meestal zijn er problemen met ontlasting, verhoogde eetlust. Persoon wil ongezond calorierijk voedsel om stress te verminderen. Maar als dit snoepjes zijn, dan verhoogt het de suikerspiegel verder en verstoort het de darmmicroflora, en dit zijn gunstige voorwaarden voor de vermenigvuldiging van candida-schimmels;
  • cardiovasculair systeem: manifesteert zich door hoge bloeddruk;
  • voortplantingssysteem: als gevolg van hormonale veranderingen komt vaginale candidiasis het vaakst voor.

Omdat stress het immuunsysteem negatief beïnvloedt, verergeren chronische ziekten en wordt het lichaam veel vatbaarder voor infecties.

Daarnaast heeft langdurig in een staat van stress verkeren de volgende gevolgen:

• nervositeit, prikkelbaarheid, agressie;
  • slecht humeur, tranen;
  • slaapstoornissen: zelfs met slaperigheid is het niet gemakkelijk voor een vrouw om in slaap te vallen;
  • verminderd libido, intimiteit brengt geen plezier.

Preventie van vaginale candidiasis:

• het handhaven van een gezonde levensstijl;
  • eliminatie van stressvolle situaties en versterking van het algemeen welzijn;
  • naleving van de regels voor persoonlijke hygiëne.

Het grootste probleem is dat vaginale candidiasis chronisch kan worden. Daarom is het belangrijk om aandacht te besteden aan geestelijke gezondheid. Ontspannende procedures, positieve emoties, gezonde slaap, onthouding van alcohol, sigaretten en overmatige koffieconsumptie zijn de belangrijkste factoren die bijdragen aan het herstel en de versterking van het centrale zenuwstelsel en de immuniteit.