Wat is allergie? Symptomen van allergie. Belangrijke allergenen. Hoe onderscheid je een verkoudheid van allergieën?

Allergie is de overgevoeligheid voor een vreemde substantie (antigeen), die wordt gerealiseerd door het immuunsysteem. Volgens wetenschappelijke gegevens is deze eigenschap niet geërfd, maar een aanleg hiervoor is ja. Bij kinderen van wie de ouders allergieën hebben (vooral als het beide betreft), kan het zich met een grotere waarschijnlijkheid ontwikkelen.

Wanneer we in contact komen met een allergeen, reageert het lichaam op een manier die de toegang van “gevaarlijk” blokkeert, volgens zijn gegevens. Dit komt tot uiting in inflammatoire verschijnselen die ontstaan door de afgifte van immunoglobuline E en histamine, een hormoon dat verschillende functies van het lichaam reguleert.

Histamine veroorzaakt zwelling van het weefsel, bloedstasis in de haarvaten, een afname van de druk, veroorzaakt dat het hart sneller klopt – al deze veranderingen moeten het lichaam helpen om zoveel mogelijk leukocyten (beschermende bloedcellen) af te leveren.

Overmatige gevoeligheid van het lichaam voor het allergeen leidt tot de afgifte van een overmatige hoeveelheid histamine. Dat is de reden waarom artsen antihistaminica, zoals Alerid of Allegra, voorschrijven voor allergieën.

Wat zijn de symptomen van allergie?

Een van de veel voorkomende manifestaties van deze aandoening zijn de volgende:

• loopneus;
  • niezen;
  • hoesten;
  • jeuk;
  • uitslag of roodheid van de huid, eczeem;
  • ontsteking van de slijmvliezen;
  • spijsverteringsproblemen – met voedselallergieën.

Wat zijn de soorten allergie?

De lijst met belangrijke allergenen omvat:

• stof – het bevat verschillende allergenen tegelijk, van plantenstuifmeel en huisstofmijt tot epitheliale vlokken van huisdieren;
  • pollen – allergieën kunnen zich ook ontwikkelen tot stuifmeel van huisplanten;
  • haar van huisdieren en deeltjes van hun huid, evenals dons en veren;
  • schimmel- of schimmelsporen;
  • voedsel, bijvoorbeeld vis, eieren, noten;
  • insectenbeten – in de regel zijn dit wespen, horzels, bijen, hommels en mieren. Een dergelijke allergie komt voor bij 0,4 – 0,8% van de bevolking. De organismen van deze en andere insecten stoten verschillende vergiften af ​​die een reactie van urticaria of oedeem op toevallen, diarree, verstikking en shock kunnen veroorzaken;
  • sommige medicijnen. Het is meestal moeilijk om van tevoren te controleren welke medicijnen een allergische reactie veroorzaken. Bovendien kan een allergie voor een bepaald medicijn op elk moment tijdens zijn leven verschijnen, zelfs als iemand het nog niet eerder heeft gehad;
  • latex – deze allergie kan zich op heel verschillende manieren manifesteren en ontwikkelt zich in de regel bij mensen die vaak latex handschoenen moeten dragen, bijvoorbeeld artsen. Andere risicofactoren zijn roken, gebruikte huishoudelijke chemicaliën en industriële vervuiling.

Hoe onderscheid je een verkoudheid van allergie?

Een koude gaat – uiterlijk – binnen 10 dagen, en de allergie is voortdurend gemanifesteerd.

Hier zijn de duidelijke tekenen van allergie:

• de afscheiding uit de neus is helder en vloeibaar, en niet geel of groen en dik;
  • voortdurend niezen, ogen zijn rood, nat en jeuken;
  • donkere kringen onder de ogen;
  • neus wordt constant geblokkeerd;
  • ademt door een mond;
  • droge hoest;
  • huid is ontstoken, rood en jeukt.