Wat is diabetes type 2?

Diabetes type 2 is een stofwisselingsziekte die wordt gekenmerkt door hoge bloedglucosewaarden als gevolg van insulineresistentie. Het is de meest voorkomende vorm van deze ziekte. Volgens statistieken is 90-95% van alle diabetesgevallen het tweede type diabetes, de resterende 5-10% is het eerste type diabetes en andere.
Normaal gesproken veroorzaakt een toename van de insulineconcentratie een verhoogde opname van glucose door de weefsels; bij diabetes type 2 is dit mechanisme verstoord en komt glucose niet in de cellen, ondanks de aanwezigheid van insuline. Dit wordt insulineresistentie genoemd. Glucose (suiker) hoopt zich op in het bloed en de cellen kunnen niet goed functioneren. Bovendien kan een teveel aan suiker in het lichaam leiden tot andere ernstige problemen, namelijk:

• De nederlaag van zenuwen en kleine bloedvaten van de ogen, nieren, hart. Dit kan de oorzaak zijn van atherosclerose;
  • Uitdroging – de ophoping van suiker in het bloed kan leiden tot versneld urineren;
  • Diabetisch coma is een levensbedreigende aandoening die optreedt in ernstige gevallen van het tweede type diabetes wanneer ernstige uitdroging optreedt en mensen niet genoeg vocht kunnen drinken om hun verlies te vullen.

Wie heeft een groter risico op diabetes mellitus type 2?

In feite kan het tweede type diabetes mellitus iedereen treffen. Maar in de risicogroep zijn er mensen die dergelijke symptomen hebben:

• Ouder dan 45;
  • Obesitas of overgewicht;
  • Zwangerschapsdiabetes;
  • Verwanten met het tweede type diabetes;
  • Niet genoeg lichaamsbeweging krijgen;
  • Hoge bloeddruk of hoge niveaus van triglyceriden (vetten) in het lichaam;
  • Drink te veel alcohol.

OORZAKEN, SYMPTOMEN EN DIAGNOSTIEK VAN ZIEKTEN

Het tweede type diabetes is een veel voorkomende ziekte, maar de oorzaken van het optreden ervan zijn nog niet definitief vastgesteld. Wetenschappers zijn van mening dat levensstijl (voeding, lichamelijke activiteit en slaap) een belangrijke rol speelt bij het ontstaan van diabetes type 2. Erfelijkheid is ook erg belangrijk.
Symptomen van diabetes type 2
Diabetes kan lange tijd geen symptomen vertonen. Mensen leven met deze ziekte en weten er al jaren niets van. Maar als ze verschijnen, kunnen de tekenen van diabetes als volgt zijn:

• Verhoogde dorst;
  • Frequentere hongergevoelens, inclusief honger na het eten;
  • Droge mond;
  • Misselijkheid, soms braken;
  • Frequent urineren;
  • Vermoeidheid;
  • Onduidelijkheid;
  • Gevoelloosheid of tintelingen in de handen en voeten;
  • Frequente huidinfecties, urinewegen (inclusief overgroei van de gist Candida albicans);
  • Langzaam genezende wonden.

Diagnose van het tweede type diabetes

Om het tweede type diabetes te diagnosticeren, wordt een biochemische bloedtest uitgevoerd, of een meer complexe studie – een screeningtest van twee uur voor glucosetolerantie. En urine-analyse is een van de methoden om het tweede type diabetes te diagnosticeren voor het behoud van ketonen.

Behandeling van het tweede type diabetes

Eerst moet u uw levensstijl normaliseren.

Je moet fysiek actief zijn, gezond voedsel eten, snoep elimineren, 7-8 uur slapen.

Ook sommige medicijnen, zoals Amaryl, Forxiga, Vexazone kan helpen bij het normaliseren van de bloedglucosewaarden.