Wat is glaucoom? Hoe glaucoom behandelen?

Glaucoom is een chronische oogaandoening die wordt gekenmerkt door een hoge intraoculaire druk. Als de oogdruk niet op tijd wordt teruggebracht tot normaal, sterft de oogzenuw af, wat leidt tot onomkeerbare blindheid.
Er zijn oogziekten die zich onmerkbaar ontwikkelen, maar uiteindelijk leiden tot een volledig verlies van gezichtsvermogen. Een klassiek voorbeeld is glaucoom.
In principe lijden mensen ouder dan 40 jaar aan glaucoom; echter, jonge mensen (juvenus glaucoom) en zelfs baby’s (congenitaal glaucoom) zijn niet verzekerd van de ziekte.

Wat is er gaande?

In onze ogen vormt zich voortdurend een speciale vloeistof. Het bevindt zich op de voorste (tussen de cornea en de iris) en de achterste (tussen de iris en de lens) camera’s van de ogen. In de hoek van de voorste kamer bevindt zich een complex drainagesysteem waardoor vloeistof het oog verlaat en in de bloedbaan terechtkomt. De balans tussen de vorming en uitstroom van vocht bepaalt de intraoculaire druk. Voor de meeste gezonde mensen zijn de normale bereiken voor intraoculaire druk van 16 tot 22 mm Hg.
Met glaucoom in het pijnlijke oog, is de bloedsomloop verstoord, vochtophoping en de intraoculaire druk begint te stijgen. Als gevolg hiervan begint de oogbol druk uit te oefenen op de oogzenuw, waardoor deze wordt beschadigd.
Er zijn twee hoofdvormen van glaucoom: open-hoek en gesloten-hoek.
Wanneer de hoek gesloten is, hoopt de vloeistof in het oog zich op omdat de iris de hoek van de voorste oogkamer overlapt, dat wil zeggen dat er geen toegang is tot het natuurlijke drainagesysteem van het oog. Met een open-hoekvorm is deze toegang open, maar de functies van het drainagesysteem zijn aangetast. Er is ook een gemengd glaucoom en glaucoom met normale intraoculaire druk (terwijl de bloedcirculatie in de oogzenuw sterk is verslechterd).

Hoe manifesteert het zich?

Open-hoekglaucoom treedt in de meeste gevallen op en verloopt onmerkbaar voor de patiënt. Omdat het gezichtsveld geleidelijk kleiner wordt (het proces kan meerdere jaren duren), ontdekken mensen soms per ongeluk dat ze slechts één oog zien en de tweede is blind. Een verhoogde intraoculaire druk kan hoofdpijn en pijn veroorzaken in het wenkbrauwgebied.
Gesloten-hoekglaucoom is goed voor 20-25% van de gevallen van primair glaucoom. Deze vorm van glaucoom gaat vaak gepaard met pijn, ongemak, zwaarte en spanning in het oog, evenals visusstoornissen: periodieke vervaging van het gezichtsvermogen, het verschijnen van halo’s rond lichtbronnen. De pijn is meestal gelokaliseerd in het voorhoofd, de tijdelijke regio, de helft van het hoofd.
Mensen ouder dan 40 jaar moeten alert zijn op de staat van hun ogen. Vooral waakzaam zijn diegenen wiens familie ziek was van glaucoom – de ziekte is vaak overgeërfd.
Denk eraan, de enige manier om het zicht in glaucoom te behouden, is om de behandeling op tijd te starten!

Glaucoom behandeling

Glaucoma wordt behandeld met oogdruppels die de intraoculaire druk verlagen, bijvoorbeeld Arrow-Brimonidine, Arrow-Dortim. Daarnaast hebben artsen medicijnen voorgeschreven die de doorbloeding en stofwisselingsprocessen in de ogen verbeteren. Als de medicijnen niet helpen, heeft de patiënt een operatie nodig.