Ziekte van Alzheimer

De ziekte van Alzheimer verwijst naar neurodegeneratieve ziekten. De ziekte manifesteert zich bij ouderen, maar er zijn gevallen van verschijning op jonge leeftijd.

De ziekte van Alzheimer verloopt individueel met een groot aantal symptomen. In de regel verschijnen de eerste symptomen na een stressvolle situatie. Vaak is het eerste alarmerend gegeven in een vroeg stadium de aandoening van het kortetermijngeheugen. De ontwikkeling van de ziekte wordt gekenmerkt door verlies van langetermijngeheugen. Het geleidelijk verdwijnen van de functies van het organisme leidt onvermijdelijk tot een dodelijke afloop. Individuele prognose veroorzaakt problemen omdat er veel variaties zijn in de toestand van deze pathologie.

De ziekte van Alzheimer vordert geleidelijk. In de loop van de tijd wordt de Persoon als kind hulpeloos. In het laatste stadium van de ziekte is hij volledig afhankelijk van de hulp van anderen. Soms is het vermogen om normaal te wandelen, de gewone levensstijl verloren.

De oorzaken

Tot op heden is er geen volledig begrip van de oorzaken. Studies wijzen op de associatie van deze aandoening met de accumulatie van neurofibrillaire clusters, evenals plaques in de hersenweefsels. Een van de belangrijkste ontwikkelingsfactoren van de ziekte is leeftijd na 60 jaar. Ook voor mensen met psychische arbeid is de incidentie van de ziekte van Alzheimer veel lager dan die in fysiek moeilijke gebieden.

De genetische component veroorzaakt de aanleg van sommige mensen voor de ziekte van Alzheimer.

Wat gebeurt er in de hersenen?

Op het cellulaire niveau is het mechanisme van het ontwikkelen van de ziekte van Alzheimer de dood van de neuronen in het centrale deel van de hersenschors. In de hersencellen zijn er atrofische processen waardoor een persoon zijn adres en achternaam vergeet, familieleden en geliefden niet kan onthouden, verloren gaat in een vertrouwde plaats, in een poging om het huis te verlaten. De acties van de patiënt zijn niet logisch, je weet nooit wat je van hem kunt verwachten.

De ziekte van Alzheimer is geërfd?

Helaas verwijst deze toestand naar erfelijk met een vertraagde start. Andere ongunstige factoren, zoals slechte gewoonten, slechte ecologie, kunnen de situatie verergeren en de schijn teweegbrengen.

Voor de vroege fase van de ziekte zijn de volgende symptomen kenmerkend:

• het onvermogen om recente gebeurtenissen te herinneren, vergeetachtigheid;
  • gebrek aan herkenbaarheid van vertrouwde onderwerpen;
  • desoriëntatie;
  • emotionele frustratie, depressie, angst;
  • onverschilligheid (apathie).

Voor de late fase van de ziekte van Alzheimer zijn de volgende symptomen kenmerkend:

• zinloze ideeën, hallucinaties;
  • onvermogen om familieleden geliefden te herkennen;
  • verlies van vermogen om zelfstandig te bewegen en te denken.

Behandeling

Behandeling van deze ziekte is erg moeilijk, omdat de ziekte van Alzheimer het occipitale deel van de hersenen beïnvloedt, waar de centra van visie, aanraken en horen centra zijn die verantwoordelijk zijn voor het nemen van beslissingen. Dezelfde veranderingen vinden plaats in de frontale delen, die verantwoordelijk zijn voor de mogelijkheid om muziek, talen en berekeningen te maken.

Er zijn geen afzonderlijke geneesmiddelen die een persoon volledig kunnen genezen. Gebruik bij de behandeling van cognitieve stoornissen geneesmiddelen zoals Admenta, Aricept en Cerecetam.