Ziekte van Parkinson: symptomen en behandeling

De ziekte van Parkinson manifesteert zich in schade aan het deel van de hersenen dat verantwoordelijk is voor de productie van dopamine. Wanneer deze stof in een onvoldoende hoeveelheid wordt vrijgegeven, wordt een vloeiende transmissie van impulsen geschonden en kan een persoon niet normaal bewegen.

Symptomen van de ziekte van Parkinson

De symptomen van de ziekte van Parkinson zijn trillende ledematen, vertraagde bewegingen en het onvermogen om in balans te blijven. Al deze en andere symptomen kunnen gezamenlijk of afzonderlijk worden waargenomen.

Genoemde schendingen van het bewegingsapparaat kunnen niet altijd worden veroorzaakt door parkinsonisme. Arteriële hypertensie en atherosclerose worden vaak ook de oorzaak van hersenschade.

Aanvankelijk worden symptomen bij de ziekte van Parkinson duidelijk alleen aan één kant van het lichaam tot uitdrukking gebracht, maar mogelijk symmetrische verstoring van de beweging. Ook kunnen patiënten een schending van de coördinatie en gevoeligheid hebben, verlies van expressiviteit van gezichtsuitdrukkingen. Uiterlijk lijken dergelijke patiënten onverschillig, hoewel ze in werkelijkheid verschillende levenssituaties als gewone mensen waarnemen.

Ook is het werk van spieren verbroken, hierdoor wordt de taal van een persoon die lijdt aan de ziekte van Parkinson besluiteloos. Het lijkt erop dat hij zijn woorden niet duidelijk probeert uit te drukken. Het handschrift verandert: de patiënt moet veel moeite doen om een ​​of andere letter te schrijven.

Depressie bij parkinsonisme

Naast al het bovenstaande kan de patiënt vegetatieve stoornissen worden waargenomen: zijn eetlust verdwijnt, speekselafscheiding verstoord, de patiënt lijdt aan constipatie en er is een behoefte aan frequent urineren. De ziekte van Parkinson wordt een oorzaak van depressie bij een patiënt en in dit geval zullen de diensten van een psychotherapeut helpen.
Depressie kan anders worden gemanifesteerd: de patiënt wordt snel moe, hij kan zich niet concentreren en een object in de gaten houden, het wordt onverschillig voor alles wat hem omringt, het wordt waargenomen prikkelbaarheid en angst, de eetlust wordt erger.

Behandeling voor de ziekte van Parkinson

Parkinsonisme is een progressieve ziekte: de symptomen worden in de loop van de tijd erger, de patiënt voelt zich slechter met elke voorbijgaande tijd. Uiteindelijk wordt de patiënt arbeidsongeschikt. Het is echter belangrijk om te weten dat de ziekte langzaam kan vorderen als deze niet wordt geactiveerd. Gedurende vele jaren kan de patiënt een normaal leven leiden als een professionele behandeling wordt geboden.

Je kunt Parkinsonisme behandelen. Voor dit doel worden geneesmiddelen (zoals Apo-Ropinirole, Bexol, Madopar) en zelfs een speciaal apparaat, dat in de hersenen is geïmplanteerd en de activiteit ervan stimuleert, gebruikt. Misschien kan zelfs chirurgische interventie (stereotaxis-methode) worden gebruikt. Momenteel zijn er actieve onderzoeken gaande naar effectieve manieren om deze ziekte te bestrijden.

De patiënt moet zo veel mogelijk bewegen: zorg ervoor dat hij hem een ​​aantal eenvoudige taken met betrekking tot de beweging toevertrouwt, ’s morgens en’ s avonds moet de patiënt wat bewegen. Wanneer de patiënt in een ziekenhuis is – fysiotherapie, massage, elektrostimulatie van spieren kan worden gebruikt. In het complex van therapeutische maatregelen, naast geneesmiddelen, is het noodzakelijk om biologische stimulantia op te nemen.