Zonnige keratose

Zonnige keratose – roze-rode, schilferige, ruwe huidgroei, veroorzaakt door langdurige blootstelling aan zonlicht; ook wel actinische keratose genoemd.

De oorzaken van zonnige keratose zijn fotobeschadigingen van de huid, die gedurende het hele leven worden opgelopen. In het proces van chronische zonnestraling is er schade aan keratinocyten (cellen van epitheliale weefsels), wat de ontwikkeling van actinische keratose bevordert.

Langdurige blootstelling aan UV-straling van de huid veroorzaakt schade aan het genetische materiaal van de epitheelcellen (keratinocyten), wat later hun mutatie veroorzaakt en leidt tot snelle blasttransformatie (het proces van celwedergeboorte en hun ongecontroleerde reproductie).

Beschadigingen hebben een roze-rode kleur en een ruwe structuur. Ze verschijnen meestal in de open delen van de huid, zoals het gezicht, de rug van de handen en op het kale deel van het hoofd. Meestal treden er meerdere schades tegelijk op. Soms kan zonnige keratose de ontwikkeling van plaveiselcelcarcinoom bevorderen.

Vormen van actinische keratose

Er zijn verschillende vormen van zonnekeratose:

• hypertrofische vorm;
  • atrofische vorm;
  • bowenoïde vorm.

De hypertrofische vorm is volkomen onschuldig; het is snel te genezen en volledig te genezen. Met de ontwikkeling van deze vorm zijn laesies gelokaliseerd op de borst, handen, gezicht en nek.

De atrofische vorm heeft een complexer verloop. Op de aangetaste gebieden wordt dikke korst gevormd en histologisch onderzoek van het biopsiemateriaal bevestigt de aanwezigheid van atypische cellen. Er is ook een vergroting van de tumor en een verandering van kleur.

De Bowenoid-vorm is de zwaarste. Het manifesteert zich als een significante laesie, zowel in de oppervlaktelaag van de epidermis als in de diepe lagen. Soms kan de ontwikkeling van de tumor de dermis beïnvloeden, met daaropvolgende ontsteking en necrose van weefsels. Bloedafvoer kan niet alleen worden waargenomen wanneer de tumor gewond is, maar ook in rusttoestand.

Symptomen en stadia van actinische keratose

In het begin kunnen significante symptomen afwezig zijn. Dan is er een lichte uitslag in de vorm van vlekken of kleine papels. Hun kleur varieert van grijs tot bruin. Deze ziekte veroorzaakt geen pijnlijke gevoelens, ongemak of jeuk. De volgende ontwikkelingsfase actinische keratose wordt gekenmerkt door de vorming van ruwe gebieden, die worden bepaald door de aanraking van palpatie. Dan zijn er grote zegels in de vorm van knopen die stevig tegen elkaar aan zitten. Visueel lijken dergelijke knooppunten op druiventrossen. Knopen zijn voornamelijk gelokaliseerd op open delen van de huid die lange tijd aan zonlicht zijn blootgesteld: op het gezicht, de nek, de onderarmen, de achterkant van de handen.

Behandeling

Als er veel lessen zijn in een groot gebied, moet u een speciale crème gebruiken die geneesmiddelen tegen kanker bevat met de antitumorstof 5-fluorouracil (Efudix, Flonida 5% Cream). Bescherm de huid tegen zonlicht om het risico op het ontwikkelen van deze ziekte te verminderen. Kale mensen en mensen met kort en dun haar moeten een hoed dragen als ze buiten zijn. Preventie van actinische keratose is om de huid te beschermen tegen ultraviolette straling en om regelmatig onderzoek door een dermatoloog te doen voor de preventie en vroege diagnose van kwaadaardige ziekten.