Zonnige keratose

Zonnige keratose – roze-rode, geschubde, ruw getextureerde huidgroei, veroorzaakt door langdurige blootstelling aan zonlicht; ook wel actinische keratose genoemd.

De oorzaken van zonnige keratose zijn huidbeschadigingen van de huid, gedurende het hele leven ontvangen. In het proces van chronische zoninstraling is er schade aan keratinocyten (cellen van epitheliale weefsels), die de ontwikkeling van actinische keratose bevordert.

Langdurige UV-blootstelling aan de huid veroorzaakt schade aan het genetisch materiaal van de epitheelcellen (keratinocyten), wat later hun mutatie veroorzaakt en leidt tot snelle blasttransformatie (het proces van celre-baring en hun ongecontroleerde reproductie).

Beschadigingen hebben roze-rode kleuren en een ruwe structuur. Ze verschijnen meestal in de open delen van de huid, zoals het gezicht, de achterkant van de handen en op het kale deel van het hoofd. Gewoonlijk treden verschillende beschadigingen gelijktijdig op. Soms kan zonnige keratose de ontwikkeling van plaveiselcelcarcinoom bevorderen.

Vormen van actinische keratose

Er zijn verschillende vormen van zonne-keratose:

• hypertrofische vorm;
  • atrofische vorm;
  • boogvorm.

De hypertrofische vorm is volkomen onschuldig; het is snel geneesbaar en volledig genezen. Met de ontwikkeling van dit formulier zijn laesies gelokaliseerd op de borst, handen, gezicht en nek.

De atrofische vorm heeft een meer complexe loop. Op de aangetaste gebieden wordt dikke korst gevormd en histologisch onderzoek van het biopsiemateriaal bevestigt de aanwezigheid van atypische cellen. Er is ook een vergroting van de tumor en deze kan van kleur veranderen.

De Bowenoid-vorm is de zwaarste. Het manifesteert zich als een significante laesie zowel in de oppervlaktelaag van de epidermis als in de diepe lagen ervan. Soms kan de ontwikkeling van de tumor de dermis beïnvloeden, met daaropvolgende ontsteking en necrose van weefsels. Bloedafscheiding kan niet alleen worden waargenomen wanneer de tumor is gewond, maar ook in rusttoestand.

Symptomen en stadia van actinische keratose

In het begin kunnen significante symptomen ontbreken. Dan is er een lichte uitslag in de vorm van vlekken of kleine papels. Hun kleur varieert van grijs tot bruin. Deze ziekte veroorzaakt geen pijnlijke gevoelens, ongemak of jeuk. De volgende fase van ontwikkeling actinische keratose wordt gekenmerkt door de vorming van ruwe gebieden, die worden bepaald door de aanraking van palpatie. Dan zijn er grote zegels in de vorm van knooppunten die dicht bij elkaar staan. Visueel lijken dergelijke knooppunten op druivenclusters. Knopen zijn voornamelijk gelokaliseerd op open delen van de huid, die lange tijd aan zonlicht zijn blootgesteld: op het gezicht, nek, onderarmen, de achterkant van de handen.

Behandeling

Als er veel lessen in een groot gebied zijn, moet u een speciale crème gebruiken die geneesmiddelen tegen kanker bevat met antitumor-stof 5-fluorouracil (Efudix, Flonida 5% Cream). Om het risico op het ontwikkelen van deze ziekte te verminderen, beschermt u de huid tegen zonlicht. Kale mensen en mensen met kort en dun haar moeten hoeden dragen als ze buiten zijn. Preventie van actinische keratose is het beschermen van de huid tegen ultraviolette straling en regelmatig onderzoek door een dermatoloog voor de preventie en vroege diagnose van kwaadaardige ziekten.