haaruitval

Kan COVID-19 haaruitval veroorzaken?

In sommige media is een alarmerende suggestie opgedoken dat COVID-19 haaruitval kan veroorzaken. De Huffington Post schreef er bijvoorbeeld over naar aanleiding van een enquête onder 1500 mensen. Bij degenen die herstelden van COVID-19, bleek haarverlies een van de 25 meest voorkomende symptomen van postcovid-syndroom bij mensen te zijn.

Volgens trichologen wordt dergelijk haarverlies na een virale ziekte telogene of diffuse alopecia genoemd. Simpel gezegd is het een tijdelijke haaruitval die kan ontstaan door een bepaalde stress die je lichaam heeft ervaren.

Er zijn ook andere mogelijke oorzaken van dit type alopecia:

• emotionele stress;
  • ziekten en hun behandeling – bijvoorbeeld kanker;
  • anorexia;
  • infecties, enz.;
  • postpartum periode;
  • langdurig gebruik van antidepressiva;
  • langdurig gebruik van geneesmiddelen tegen glaucoom;
  • langdurig gebruik van hormonale geneesmiddelen, zoals anticonceptiepillen;
  • langdurig gebruik van geneesmiddelen tegen tachycardie, bètablokkers, enz.

Diffuus haarverlies levert vaak geld op in schoonheidssalons, die dure injecties of ampullen aanbieden die naar verluidt superactieve medicijnen bevatten. Meestal verdwijnt dit type haaruitval echter vanzelf, of u kunt het herstel van het haar zelf versnellen met medicijnen zoals Tugain Solution en Tugain Gel. Je kunt ze kopen op onze website in de Hair category.

Waarom valt het haar veel uit na COVID-19?

Volgens trichologen kan diffuse alopecia worden waargenomen na COVID-19, en na waterpokken, en na de griep, en na andere virale en bacteriële ziekten. De meeste haaruitval begint 2-3 maanden na ziekte, stress of bijvoorbeeld een bevalling.

Dergelijk haarverlies na ziekte is te verklaren door het feit dat tijdens ziekte, stress of de geboorte van een kind alle middelen die het lichaam besteedt aan het voorzien van de nodige stoffen aan het kind, het herstel na ziekte of de bestrijding ervan. En volledige haargroei is gewoon geen prioriteit.

Ten eerste voltooit het haar de groeifase voortijdig. Daarna komt de rustfase: de haarschacht scheidt zich van de follikel (stopt met groeien), maar valt niet uit. Het zal later uitvallen, wanneer in 2,5-3 maanden van de uitgeruste follikel nieuw haar zal beginnen te groeien.

Haarverlies kan zeer merkbaar zijn – tot 30% van het haar kan ons verlaten en het is bijna onmogelijk. Wel kun je invloed uitoefenen op het nieuwe haar dat net begint te groeien, namelijk zorgen voor een gezonde voeding, zorgvuldige verzorging enzovoort.

Als de haaruitval niet afneemt, moet u een tricholoog of uw huisarts raadplegen. Het risico bestaat dat dergelijk haarverlies chronisch kan worden. En van dit type alopecia is veel moeilijker af te komen.