Voedsel en hersenen

De hersenen zijn het belangrijkste orgaan van de mens. Het gebruikt veel energie om effectief te functioneren, dus voeding heeft direct invloed op de efficiëntie ervan.

Slechte eetgewoonten

  1. Gebrek aan water

Water is een belangrijk element van lichaamscellen en biochemische processen. Het menselijk brein bestaat voor 80% uit water, dus het is noodzakelijk om dit evenwicht te bewaren en gedurende de dag voldoende water te drinken (tot 2-2,5 liter per dag).

  1. Te veel eten en fast food

Het is zowel schadelijk voor het lichaam als voor de hersenen. Door de consumptie van dergelijk voedsel hoopt vetweefsel zich op en veranderen hersenreceptoren en triggeren ze een remmend signaal dat de stofwisseling verstoort. Bovendien leidt te veel eten tot gevoelens van angst en depressie.

  1. Ontbijt overslaan

Een gezond en voedzaam ontbijt voegt energie toe aan het lichaam en de hersenen. In de ochtend hebben de hersenen koolhydraten nodig om efficiënt te werken en een goed geheugen te hebben.

  1. Suiker

Suiker is verslavend, waardoor het verlangen toeneemt om meer te eten. Dit heeft invloed op de hippocampus, die verantwoordelijk is voor het geheugen. Snoepgoed kan ook het aantal neuronen verminderen dat verantwoordelijk is voor het beheersen van gedrag.

  1. Alcoholische dranken

Regelmatig alcoholgebruik vermindert de cognitieve functie, het geheugen en de reactietijd. Bovendien beïnvloedt het de structuur van verbindingen in hersencellen.

  1. Strikte voeding

Een uitgebalanceerd dieet is erg belangrijk. Alle voedselcategorieën zouden in de voeding aanwezig moeten zijn: koolhydraten (tot 60%), eiwitten (tot 35%) en vetten (25-35%). Het uitsluiten van een voedselcategorie heeft een negatieve invloed op de werking van de hersenen.

Gezonde voeding voor een efficiënte hersenfunctie

De hersenen hebben nodig: water; vitamines (B12, B9, etc.); mineralen (calcium, magnesium, ijzer); eiwitten; complexe koolhydraten; vetzuren.

Ze zitten in de volgende voedingsmiddelen:

  1. Avocado

Deze meest waardevolle vrucht is rijk aan onverzadigde vetzuren en vitamines. Het is een perfecte aanvulling op salades en toast. Het kan ook worden gebruikt om zeer smakelijke sauzen te maken.

  1. Zalm

Dit is een vis waarvan de belangrijkste waardevolle component Omega-3 is, die nodig is voor de hersenen.

  1. Broccoli

Het bevat vitamine K en foliumzuur, die een positief effect hebben op de processen van waarneming en aandacht. Broccoli is geweldig voor groentegerechten als bijgerecht en kan de basis zijn van heerlijke pannenkoeken.

  1. Walnoot

Het staat al lang bekend als een stimulerend middel voor mentale activiteit. Het bevat zink, magnesium, vetzuren en proteïne, het belangrijkste voedsel voor de hersenen.

  1. Donkere chocolade

Pure chocolade bevat veel antioxiderende flavonoïden die de cognitieve functie kunnen verbeteren. Het vermindert ook vermoeidheid en verbetert de stemming. Het belangrijkste is om het met mate te eten.

  1. Kokosolie

Het is een bron van gezonde vetten die de hersenen stimuleren. Ongeraffineerde kokosolie kan worden toegevoegd aan salades of desserts.

  1. Eieren

Ze zijn rijk aan eiwitten en rijk aan choline, een stof die de bloedstroom verhoogt en de kwaliteit van het geheugen beïnvloedt.

Het volgen van deze tips zal de werking van uw hersenen verbeteren, en als u een meer uitgesproken effect wilt krijgen, neem dan nootropica, zoals Arcalion of Cerecetam. Het is uitermate belangrijk om hoogwaardige medicijnen te kiezen en gezond en smakelijk voedsel aan uw dieet toe te voegen