artritis

6 mythes over artritis

Mythe 1. Artritis is altijd een aparte ziekte.

Artritis kan inflammatoir, metabool en dystrofisch zijn. Maar sommige zijn slechts een symptoom van een bepaalde ziekte – erfelijke ziekten, diabetes, elke infectie, trauma. Bovendien kan de oorzaak van gewrichtsaandoeningen een allergie voor pollen, voedsel, uitstoot van fabrieken, cosmetica en meer zijn. Artritis kan ook een symptoom zijn van kanker. Maar de meest voorkomende oorzaken van gewrichtspijn zijn huishoudelijke of professionele overbelasting, overgewicht.

Mythe 2. De ziekte manifesteert zich pas op oudere leeftijd.

De eerste tekenen van artritis kunnen in de kindertijd verschijnen. In deze periode herkent vaak niemand de symptomen. Als er 2-3 jaar zijn verstreken sinds het begin van de ziekte, wordt deze chronisch. Dan moet je regelmatig ontstekingsremmende medicijnen slikken (Apo-Prednisone) en pijnstillers (Apo-Diclo). Deze medicijnen vertragen de progressie van de ziekte, waardoor de ernst ervan afneemt. Maar als de oorzaak van artritis is opgehelderd en er nog geen degeneratieve veranderingen in de weefsels zijn opgetreden, is er hoop op herstel. Het is algemeen aanvaard dat artritis het meest voorkomt bij mensen ouder dan 60 jaar, maar recentelijk komt artritis vaker voor bij jonge mensen.

Mythe 3. Gewrichten doen pijn door weersveranderingen.

De gewrichten “voelen” van tevoren de nadering van weersveranderingen. Maar de pijn kan ook verergeren door psychologische stress. Als gevolg hiervan is er een verslechtering van het algemene welzijn en zelfs verergering van de onderliggende ziekte. Daarom raden artsen aan om stressvolle situaties te vermijden of op zo’n moment de ingenomen dosis medicatie te verhogen. Een van de oorzaken van exacerbatie kan ook een allergie voor bepaalde voedingsmiddelen zijn. Waarschijnlijk is de oorzaak van verhoogde pijn allergieën of stress, niet magnetische stormen.

Mythe 4. Er is een wonderpil die gewrichtspijn volledig zal verlichten.

Vaak gebruiken mensen kruiden voor gewrichtspijn, voedingssupplementen en meer. Ondanks de aanbevelingen van artsen houden ze zich bezig met zelfmedicatie. Allereerst is het bij pijn noodzakelijk om de diagnose en de reden van een ziekte te achterhalen. Elk organisme heeft een individuele behandeling nodig, afhankelijk van de oorzaak van de ziekte en de toestand van het organisme. De praktijk leert dat veel geadverteerde medicijnen niet effectief zijn voor gewrichtspijn.

Er is geen pil die artritis volledig kan genezen. Om van pijn af te komen, heeft u een uitgebreid onderzoek nodig. Als gevolg hiervan zal uw arts een behandeling voorschrijven om uw symptomen te verminderen.

Mythe 5. Artritis kan worden genezen met massage.

Massage kan helpen bij milde artritis. In de latere stadia van de ziekte is een massagebehandeling niet effectief en in sommige gevallen zelfs gecontra-indiceerd. U kunt een uur lang verlichting voelen, maar niet meer.

Mythe 6. Oefening is gecontra-indiceerd bij artritis.

Schadelijk als overmatige lichaamsbeweging en lichamelijke inactiviteit. Als je een zittend beroep hebt, probeer het gebrek aan beweging dan te compenseren met sporten, zwemmen, fietsen, fitness. Fysiotherapie zal ook helpen om de bloedcirculatie te activeren.