hypertensie

7 nuttige gewoontes om hoge bloeddruk te voorkomen

1. Krijg genoeg slaap.

Onvoldoende slaap verstoort het autonome zenuwstelsel. Bovendien kan bij langdurig slaaptekort hypertensie ontstaan. Een goede nachtrust zorgt voor een goede en efficiënte hersenfunctie. De efficiëntie van je hersenen wordt veel beter als je goed slaapt.

1. Eet een gebalanceerd dieet.

Goede en gezonde voeding voorziet het lichaam van alle noodzakelijke stoffen voor het normaal functioneren van alle organen en systemen. Normalisatie van voeding helpt de spijsvertering te verbeteren en ziekten van het maagdarmkanaal te genezen. Het beperken van de zoutinname heeft een gunstig effect op het cardiovasculaire systeem en het uitscheidingsstelsel. Overmatige consumptie van dierlijke vetten leidt tot obesitas en atherosclerose. Onze gezondheid, ziektepreventie en levensverwachting zijn grotendeels afhankelijk van goede voeding. De schade van een ongezond voedingspatroon manifesteert zich geleidelijk. Daarom behandelen veel mensen voedsel vaak met onvoldoende aandacht en ernst.

1. Creëer nieuwe sociale connecties.

Communiceer met andere mensen, vind gelijkgestemden, sluit je aan bij een belangengroep. Volgens onderzoek is deze activiteit nuttig voor het verlagen van de bloeddruk. Gebrek aan live communicatie leidt altijd tot interne spanningen, zelfs als je je best op je gemak voelt om alleen te zijn. Psychologen noemen dit ‘sociale stress’.

1. Probeer stressvolle situaties zoveel mogelijk te vermijden.

Sta jezelf niet toe aandacht te schenken aan dingen en gebeurtenissen die negatieve emoties met zich meebrengen. Creëer geen familieproblemen, leer ze te bespreken en op te lossen. Gebruik uw onderhandelingsvaardigheden op het werk en thuis. Leer ontspanningstechnieken.

Hormonale veranderingen als gevolg van stress kunnen leiden tot hoge bloeddruk, snelle hartslag en vernauwing van bloedvaten. Als de stress voorbij is, wordt de bloeddruk weer normaal. Maar frequente tijdelijke sprongen in de bloeddruk kunnen leiden tot de ontwikkeling van hypertensie.

1. Zorg voor jezelf.

Doe aan fitness, andere oefeningen, woon massagesessies bij. Leer plezier te hebben in je dagelijkse leven. Maak er bijvoorbeeld een gewoonte van om langzaam te eten, met aandacht voor de smaak van eten en hoe je je voelt. Maak een wandeling in de frisse lucht, luister naar je favoriete muziek.

Onthoud ook dat het soms normaal is om angst, woede en verdriet te voelen. Door met onze gevoelens te leven, helpen we onszelf om psychisch welzijn te herstellen. Sta jezelf toe om zoveel mogelijk emoties (ook positieve) te ervaren.

1. Vraag om hulp.

Voel je vrij om hulp te vragen aan je dierbaren, familieleden, vrienden, buren, als je het nodig hebt. Hulp vragen kan ons heel blij maken. Als je iemand anders vraagt om je te helpen, wordt je relatie hechter. Je verliest het onaangename gevoel dat je alleen bent en alles zelf moet regelen. Hierdoor worden alle problemen sneller en gemakkelijker opgelost.

1. Ga op tijd naar een dokter.

Veel ziekten die hypertensie veroorzaken, zijn ofwel asymptomatisch of met zeer niet-specifieke symptomen. Bezoek daarom regelmatig uw arts, zodat hij dergelijke ziekten tijdig kan detecteren (bijv. atherosclerose, hyperthyreoïdie) en de noodzakelijke behandeling kan voorschrijven (bijv. Methimez of Atorlip).