Artritis: oorzaken, symptomen, behandeling, medicijnen

Artritis is een algemeen begrip van alle ontstekingsziekten van de gewrichten. Het kan zowel de hoofdziekte zijn als de manifestatie van een aantal kwalen.

Elke zesde persoon raakt gehandicapt. Ondertussen is de ziekte gemakkelijk te voorkomen. Diagnose in de vroege stadia zorgt voor volledig herstel. Men hoeft alleen maar hun levensstijl te heroverwegen en de alarmerende symptomen niet te verwaarlozen.

Soorten artritis

Praktiserende reumatologen en orthopedisten gebruiken in hun werk verschillende classificaties van ontstekingsziekten van de gewrichten. De meest uitgebreide is echter de classificatie die de oorzaken van deze ziekte beschrijft:

• Reumatoïde artritis is een aandoening van het bindweefsel die de kleine gewrichten aantast.
  • Septische artritis (infectieus) – een schimmel- of bacteriële infectie tast grote gewrichten aan, vooral knie- of heupgewrichten. Dan zijn alle gewrichten betrokken bij het ontstekingsproces.
  • Jicht is een stofwisselingsziekte die wordt gekenmerkt door de ophoping van urinezuurzouten. Een kegel bij de duim is een manifestatie van dit type artritis.
  • De ziekte van Still is een vorm van reumatoïde artritis die zeer moeilijk te diagnosticeren is. In de meeste gevallen wordt het waargenomen bij kinderen onder de 16 jaar.
  • Spondylitis is een infectieziekte van wervels, voornamelijk bacteriële genese. Er zijn verschillende vormen van de ziekte – bijvoorbeeld spinale osteomyelitis en tuberculose spondylitis.
  • Andere, minder vaak voorkomende vormen van artritis.

Oorzaken van ziekte

Artritis is een complexe en multifactoriële ziekte. De ontwikkeling ervan is te wijten aan vele redenen. In de medische classificatie is het gebruikelijk om verschillende hoofdgroepen te onderscheiden:

1. Infectieuze provocateurs – de aanwezigheid van virale en bacteriële ziekten.
  2. Traumatische oorzaken – de beschadigde gewrichten waren niet volledig hersteld, wat het ontstekingsproces veroorzaakte.
  3. Immunologische factoren – ongezonde voeding, gebrek aan vitamines, slechte gewoonten, waaronder het misbruik van cafeïnehoudende dranken, verhogen het risico op ziekte.
  4. Genetische aanleg. De ziekte kan worden geërfd.

Iedereen kan risico lopen, ook jonge kinderen.

Artritis behandeling

De behandeling van artritis vindt plaats in verschillende fasen. Elk van hen heeft, vóór de therapie, zijn eigen doelen en doelstellingen, die met behulp van bepaalde methoden worden geïmplementeerd. Als conservatieve standaardschema’s in de beginfase worden gebruikt, kan in de volgende stadia chirurgische ingrepen worden toegepast tot verwijdering van de aangetaste gewrichten.

Medical treatment

Allereerst is de medische behandeling gericht op het wegnemen van de pijn en het hervatten van een normale levensstijl – slapen, werken, bewegen en het uitvoeren van dagelijkse activiteiten. De volgende medicijnen worden gebruikt:

• Ontstekingsremmende en pijnstillende medicijnen (bijv, Arcoxia, Mobicam-DT), die van de ziekte kan verlichten, en pijnsyndroom kan elimineren.
  • Chondroprotectors, die in staat zijn om kraakbeenweefsel te herstellen.
  • Antibiotica verschillende werkingsspectrum behandeling van bacteriële ontsteking of abces.