Chagas

Symptomen en preventieve maatregelen tegen de ziekte van Chagas

De veroorzaker van de ziekte zijn triatomaire insecten. Deze parasiet komt voor in tropische en subtropische klimaten. Trypanosoom leeft zijn hele leven in het lichaam van een insect. Na een of twee weken kan het insect de parasiet overdragen.

Een manier om deze ziekte te krijgen is een triatomische insectenbeet. Tijdens de beet injecteert het insect een verdovingsmiddel in het lichaam, zodat de persoon de beet niet opmerkt. Het insect blijft 15-20 minuten op het lichaam.

De infectie kan op andere manieren het lichaam binnendringen:

• als het met de uitwerpselen van een triatomaire bug met voedsel is gekomen;
  • tijdens een bloedtransfusieprocedure;
  • accidentele besmetting tijdens laboratoriumtests.

Bij volwassenen kan de ziekte asymptomatisch zijn, maar bij kinderen zijn de symptomen uitgesproken. Ze veranderen in de loop van de ziekte. In de beginfase treden de volgende symptomen op:

• hoofdpijn;
  • koorts;
  • misselijkheid en diarree;
  • gezwollen lymfeklieren;
  • zwelling en roodheid van de beet;
  • in 30-50% van de gevallen zwelt één oog op.

Na de beet vormt zich een blaar en ontstaat jeuk. Als de ziekte niet wordt behandeld, gaat deze na 2 maanden over naar de volgende fase – chronisch. In dit stadium verdwijnen de symptomen. De levensverwachting in dit stadium is 10-30 jaar, maar de gezondheid van de geïnfecteerden verslechtert geleidelijk. Parasieten komen via het bloed alle inwendige organen binnen en tasten het hart, de bijnieren en de lever aan.

Blootstelling aan toxines leidt tot degeneratieve veranderingen en ontstekingen. Dit alles veroorzaakt hartfalen en de daaropvolgende dood. Externe manifestaties van de ziekte van Chagas zijn:

• kortademigheid;
  • snelle vermoeidheid;
  • verlies van eetlust;
  • bleekheid;
  • blauwe lippen en vingertoppen;
  • pijn in het hart, de slokdarm of het rectum.

Om uzelf te beschermen tegen de beet van een triatomiet-bug en, dienovereenkomstig, tegen de ziekte van Chagas, moeten de volgende maatregelen worden genomen:

• vernietig insecten door gebouwen en werven te behandelen met speciale insecticiden;
  • wanneer u Zuid-Amerikaanse landen en andere insectenhabitats bezoekt, vermijd dan oude lemen gebouwen.
  • ze worden vaak bewoond door triatomaire insecten;
  • neem voorzorgsmaatregelen om insectenbeten te voorkomen. Slaap bijvoorbeeld met een speciale overkapping boven het bed;
  • was voedsel grondig of verwarm het voor het eten;
  • behandel beschadigde gebieden met antiseptica;
  • controleer het bloed vóór transfusie of orgaantransplantatie;
  • worden gescreend tijdens de zwangerschap;
  • neem bij reizen naar verschillende landen extra voorzorgsmaatregelen tegen insecten. Vooral voor het verlaten van de stad is het noodzakelijk om een zo lang mogelijke broek, schoeisel en ook een hoed aan te trekken;
  • probeer de nesten en holen van dieren niet aan te raken, draai geen stenen.

Als u plotseling een insectenbeet krijgt, mag u nooit aan de bijtplaats krabben. Het is noodzakelijk om het gebied met een antisepticum te behandelen. Deze insecten worden beschouwd als een van de gevaarlijkste insecten ter wereld. Als u gebeten bent, moet u daarom onmiddellijk een arts raadplegen en de behandeling starten (Abarax of Radanil).