Wat is diabetes type 2?

Diabetes type 2 is een metabole ziekte die wordt gekenmerkt door hoge bloedglucosewaarden als gevolg van insulineresistentie. Het is de meest voorkomende vorm van deze ziekte. Volgens de statistieken is 90-95% van alle diabetesgevallen het tweede type diabetes, de resterende 5-10% is het eerste type diabetes en andere.
Normaal gesproken veroorzaakt een toename van de insulineconcentratie een verhoogde absorptie van glucose door de weefsels; bij diabetes type 2 is dit mechanisme verstoord en komt glucose niet in de cellen terecht, ondanks de aanwezigheid van insuline. Dit wordt insulineweerstand genoemd. Glucose (suiker) hoopt zich op in het bloed en de cellen kunnen niet goed functioneren. Bovendien kan teveel suiker in het lichaam leiden tot andere ernstige problemen, namelijk:

•  Het verslaan van zenuwen en kleine bloedvaten van de ogen, nieren, het hart. Dit kan de oorzaak zijn van atherosclerose;
  •  Uitdroging – de ophoping van suiker in het bloed kan leiden tot versneld urineren;
  •  Diabetische coma is een levensbedreigende aandoening die optreedt in ernstige gevallen van de tweede vorm van diabetes wanneer ernstige uitdroging optreedt en mensen niet in staat zijn om voldoende vocht te drinken om hun verlies te vullen.

Wie heeft een groter risico op Type 2 Diabetes Mellitus?

In feite kan het tweede type diabetes mellitus iedereen beïnvloeden. Maar in de risicogroep zijn er mensen die dergelijke tekens hebben:

•  ouder dan 45;
  •  Obesitas of overgewicht;
  •  Zwangerschapsdiabetes;
  •  familieleden met het tweede type diabetes;
  •  Niet genoeg lichaamsbeweging krijgen;
  •  Hoge bloeddruk of hoge niveaus van triglyceriden (vetten) in het lichaam;
  •  Drink te veel alcohol.

OORZAKEN, SYMPTOMEN EN DIAGNOSE VAN ZIEKTEN

Het tweede type diabetes is een veel voorkomende ziekte, maar de oorzaken hiervan zijn nog niet definitief vastgesteld. Wetenschappers geloven dat levensstijl (voeding, lichaamsbeweging en slaap) een belangrijke rol speelt bij de ontwikkeling van type 2 diabetes. Erfelijkheid is ook erg belangrijk.
Symptomen van type 2-diabetes
Diabetes kan lang geen symptomen vertonen. Mensen leven met deze ziekte en weten het al vele jaren niet. Maar als ze verschijnen, kunnen tekenen van diabetes als volgt zijn:

• verhoogde dorst;
  • Frequentere gevoelens van honger, waaronder honger na het eten;
  • Droge mond;
  • Misselijkheid, soms overgeven;
  • Frequent urineren;
  • Vermoeidheid;
  • onduidelijkheid;
  • Gevoelloosheid of tintelingen in de handen en voeten;
  • Frequente huidinfecties, urinewegen (inclusief overgroei van de gist Candida albicans);
  • Langzaam genezende wonden.

Diagnose van het tweede type diabetes

Om het tweede type diabetes te diagnosticeren, wordt een biochemische bloedtest uitgevoerd, of een complexer onderzoek – een screeningstest van twee uur op glucosetolerantie. En urine-analyse is een van de methoden voor het diagnosticeren van het tweede type diabetes voor het onderhoud van ketonen.
Behandeling van het tweede type diabetes

Ten eerste moet je je levensstijl normaliseren.

Je moet fysiek actief zijn, gezond eten, snoepjes elimineren, 7-8 uur slapen.
Sommige geneesmiddelen zoals Amaryl, Forxiga en Vexazone kunnen ook helpen bij het normaliseren van de bloedglucosewaarden.