Overtredingen van de functies schildklier

De schildklier is een klein orgel nabij de basis van de nek, dat in vorm lijkt op de letter H of vlinder. Ondanks zijn bescheiden formaat heeft hij gigantisch veel werk. De schildklierhormonen reguleren metabole processen in weefsels en organen en helpen de lichaamstemperatuur binnen het normale bereik te houden. Ze zijn ook betrokken bij het neutraliseren van vrije radicalen.

Overtredingen van de functies schildklier

Over het algemeen zijn er twee schendingen: in het eerste geval produceert het onvoldoende schildklierhormonen (hypothyreoïdie), in het tweede geval – te veel (hyperthyreoïdie).

Bij hypothyreoïdie werken organen en systemen heel langzaam, wat resulteert in verminderde energie- en warmte-vorming. Met hyperthyreoïdie wordt het metabolisme versneld, beginnen de organen te werken in een acute modus en worden middelen onterecht besteed: gewicht wordt verminderd als gevolg van versneld metabolisme, de hartslag zelfs in rust lijkt op de puls van de sprinter.

Hoe te begrijpen dat de schildklier niet goed werkt

Soms kan het probleem met het blote oog worden opgemerkt: de klier neemt in volume toe en lijkt op een tumor in de nek. Maar dergelijke zichtbare veranderingen gebeuren niet altijd.
Vaak zijn er geen specifieke symptomen die op een mislukking van de schildklier duiden. In de meeste gevallen is dit een overtreding van het werk van andere orgels. Daarom wordt dit probleem vaak over het hoofd gezien.

Tekenen van hypothyreoïdie:

– Je hebt een slecht humeur of zelfs apathie, depressie.
– Je bent moe geworden op je werk, merkte een verslechtering van het geheugen en concentratie van aandacht.

– Je eet een beetje, maar wordt tegelijkertijd zwaarder. En alle pogingen om extra kilo’s af te leggen, leiden nergens toe.

– Zwelt handen, voeten en gezicht.

– Constipatie.

– Spier- en gewrichtspijn zonder te veroorzaken.

– De huid werd droog, haar en nagels – zwak en broos.

– U heeft een menstruatiecyclus (of de menstruaties zijn verdwenen).

– Je kunt niet zwanger worden.

Tekenen van hyperthyreoïdie:

– Je verandert vaak en heel snel de stemming: na een onweerstaanbare lach kun je gemakkelijk boos worden.

– Je eet veel, maar tegelijkertijd kom je niet aan of val je niet af.

– Constant zweten.

– In een rustige toestand kunt u een verhoogde bloeddruk en een verhoogde hartslag hebben.

– Je hebt trillende handen.

– Je ogen worden droog – er is ongemak of zelfs een snee in de ogen.

– Haar valt eruit, maar tegelijkertijd groeien nagels goed en snel.

Hoe de schildklier controleren?

Diagnose van schildklierziekten wordt gedaan door de endocrinoloog. Het eerste dat de arts zal vragen, is de bloedtest doorgeven aan een schildklierstimulerend hormoon (TSH), hormoon thyroxine (T4), triiodothyronine (T3) -hormoon en antilichamen tegen schildklieroxidease (ATPO).

Behandeling

Met de verminderde activiteit van de schildklier, voorgeschreven artsen schildklierhormonen zoals Eltroxin-100, Eltroxin-50, Thyronorm. Met overmatige productie van hormonen, kan het medicijnen gebruiken die de activiteit van de schildklier blokkeren. Vergeet niet dat hoe vroeger de ziekte wordt vastgesteld, hoe gemakkelijker het is om een ​​behandeling te ondergaan en om het probleem aan te pakken.