Glaucoom

Wat is glaucoom? Hoe glaucoom te behandelen?

Glaucoom is een chronische oogziekte die wordt gekenmerkt door hoge intraoculaire druk. Als de oogdruk niet op tijd tot normaal wordt teruggebracht, sterft de oogzenuw af, wat leidt tot onomkeerbare blindheid.

Er zijn oogziekten die zich ongemerkt ontwikkelen, maar uiteindelijk leiden tot een volledig verlies van het gezichtsvermogen. Een klassiek voorbeeld is glaucoom.

Kortom, mensen ouder dan 40 jaar lijden aan glaucoom; jongeren (juveniel glaucoom) en zelfs baby’s (aangeboren glaucoom) zijn echter niet verzekerd tegen de ziekte.

Wat is er gaande?

In onze ogen vormt zich voortdurend een speciale vloeistof. Het bevindt zich op de voorste (tussen het hoornvlies en de iris) en de achterste (tussen de iris en de lens) camera’s van de ogen. In de hoek van de voorste kamer bevindt zich een complex drainagesysteem waardoor vloeistof het oog verlaat en in de bloedbaan komt. De balans tussen de vorming en uitstroom van vocht bepaalt de intraoculaire druk. Voor de meeste gezonde mensen is het normale bereik van de intraoculaire druk van 16 tot 22 mm Hg.

Bij glaucoom in het pijnlijke oog is de bloedsomloop verstoord, vocht hoopt zich op en begint de intraoculaire druk te stijgen. Als gevolg hiervan begint de oogbol druk uit te oefenen op de oogzenuw, waardoor deze wordt beschadigd.

Er zijn twee hoofdvormen van glaucoom: open-hoek en gesloten-hoek.

Wanneer de hoek gesloten is, hoopt de vloeistof in het oog zich op omdat de iris de hoek van de voorste oogkamer overlapt, dat wil zeggen dat er geen toegang is tot het natuurlijke drainagesysteem van het oog. Bij een open-hoekvorm is deze toegang open, maar worden de functies van het drainagesysteem aangetast. Er is ook een gemengd glaucoom en glaucoom met normale intraoculaire druk (terwijl de bloedcirculatie in de oogzenuw sterk verslechterd is).

Hoe manifesteert het zich?

Openhoekglaucoom treedt in de meeste gevallen op en vordert onmerkbaar voor de patiënt. Omdat het gezichtsveld geleidelijk smaller wordt (het proces kan meerdere jaren duren), ontdekken mensen soms per ongeluk dat ze maar één oog zien en dat het tweede blind is. Een verhoogde intraoculaire druk kan hoofdpijn en pijn in het voorhoofdsgebied veroorzaken.

Geslotenhoekglaucoom is verantwoordelijk voor 20-25% van de gevallen van primair glaucoom. Deze vorm van glaucoom gaat vaak gepaard met pijn, ongemak, zwaarte en spanning in het oog, evenals visuele beperkingen: periodiek wazig zien, het verschijnen van halo’s rond lichtbronnen. De pijn is meestal gelokaliseerd in het voorhoofd, het temporale gebied, de helft van het hoofd.

Mensen ouder dan 40 jaar moeten letten op de toestand van hun ogen. Vooral waakzaam moeten degenen zijn wiens familieleden ziek waren met glaucoom – de ziekte wordt vaak geërfd.

Onthoud dat de enige manier om het gezichtsvermogen bij glaucoom te behouden, is om op tijd met de behandeling te beginnen!

Behandeling van glaucoom

Glaucoom wordt behandeld met oogdruppels die bijvoorbeeld de intraoculaire druk verlagen Arrow-Brimonidine, Arrow-Dortim. Bovendien schreven artsen medicijnen voor die de bloedstroom en metabolische processen in de ogen verbeteren. Als de medicijnen niet helpen, heeft de patiënt een operatie nodig.