Hyperpigmentatie van de huid

Een van de meest voorkomende defecten is hyperpigmentatie van de huid – overmatige vorming van pigmentstoffen erin, waarvan de afzettingen plekken vormen met verschillende vormen, kleuren, hoeveelheden en locaties.
De oorzaken van dergelijke formaties kunnen heel verschillend zijn – van een lang verblijf in de zon tot een schending van interne metabolische processen in het lichaam en verschillende ziekten.

Verhoogde huidpigmentatie kan worden veroorzaakt door de volgende factoren en hun combinaties:

• overmatige blootstelling aan de zon;
  • verwondingen en ontstekingsprocessen in de huid;
  • overtreding van de endocriene klieren (geslachtsklieren, bijnieren);
  • zwangerschap;
  • oudere leeftijd;
  • aandoeningen van de lever en het galsysteem;
  • stofwisselingsstoornissen, met name vitamine C-tekort;
  • het nemen van bepaalde medicijnen en stoffen – salicylzuur, tetracycline-antibiotica, enz.;
  • verschillende intoxicaties;
  • als bijwerking na bepaalde soorten chemische peelings (als er een predispositie is), evenals na laserprocedures.
    Bovendien is er een onafhankelijke pathologie – melanomadermie (melanose) – die wordt gekenmerkt door een verminderde pigmentvorming in de huid. Het kan aangeboren of verworven zijn.

Aangeboren pigmentvlekken:

• sproeten – placers met kleine vlekjes op de huid van het gezicht, handen, rug, borst;
  • moedervlekken en naevi – kunnen verschillende vormen en groottes hebben, kunnen gedurende het hele leven groeien of blijven ongewijzigd.

Verworven melasma:

• diffuus – in overtreding van de bijnieren – bruine of bronzen vlekken op de open delen van de huid, in het gebied van de witte lijn van de buik, tepel tepelhof, perineum;
  • chloasma – komt vaak voor tijdens de zwangerschap, tijdens de puberteit, met ontstekingsziekten van het vrouwelijke voortplantingssysteem. Het zijn vlekken van onregelmatige vormen met duidelijke grenzen die hoofdzakelijk op de huid van het gezicht zijn gelokaliseerd;
  • hepatisch chloasma – ontwikkelt zich bij chronische leveraandoeningen met frequente recidieven. Het zijn vlekken met uitgesproken vasculair gaas op de zijvlakken van de wangen met de overgang naar de nek;
  • Brock’s pigment periorale dermatose – geelachtig-bruine vlekken ontstaan ​​in het gebied van de mond, kin, in de nasolabiale plooien en worden veroorzaakt door verminderde gastro-intestinale functie en ovariële functie.
  • Lentigo – ouderdomspigmentvlekken bij mensen ouder dan 40 jaar, komen van nature voor door de ongelijke verdeling van pigment in de bovenste lagen van de huid.

Behandeling van hyperpigmentatie van de huid

In de regel vormt verhoogde pigmentatie geen enkel gevaar voor de gezondheid en is het in de eerste plaats een cosmetisch probleem. Tegelijkertijd kan een gebrek aan behandeling en langdurige blootstelling aan de zon (vooral als de vlekken zich in open delen van het lichaam bevinden) tot hun groei en verslechtering van de dermis leiden.

Om van hyperpigmentatie af te komen, zijn er verschillende stappen nodig:

• eliminatie van interne oorzaken van verminderde pigmentvorming,
  • externe invloed op de huid door mechanische of chemische peeling, wittende stoffen, gebruik van speciale medicijnen, bijvoorbeeld Eukroma, A Ret-HC,
  • extra preventieve bescherming van de huid tijdens perioden met hoge zonneactiviteit.