Hyperpigmentatie

Hyperpigmentatie van de huid

Een gezonde huidskleur is een onderwerp van constante zorg voor bijna elke vrouw. Externe invloeden en niet altijd de juiste manier van leven, zelfs met regelmatige zorg, kunnen echter leiden tot verslechtering van de conditie en het ontstaan van een verscheidenheid aan esthetische problemen.

Een van de meest voorkomende defecten is hyperpigmentatie van de huid – overmatige vorming van pigmentstoffen daarin, waarvan de afzettingen vlekken vormen van verschillende vormen, kleuren, hoeveelheden en locaties.

De oorzaken van dergelijke formaties kunnen heel verschillend zijn – van een lang verblijf in de zon tot een schending van interne metabolische processen in het lichaam en verschillende ziekten.

Verhoogde huidpigmentatie kan worden veroorzaakt door de volgende factoren en hun combinaties:

• overmatige blootstelling aan de zon;
  • verwondingen en ontstekingsprocessen in de huid;
  • schending van de endocriene klieren (geslachtsklieren, bijnieren);
  • zwangerschap;
  • oudere leeftijd;
  • ziekten van de lever en galwegen;
  • stofwisselingsstoornissen, vooral vitamine C-tekort;
  • het nemen van bepaalde medicijnen en stoffen – salicylzuur, tetracycline-antibiotica, enz.;
  • verschillende intoxicaties;
  • als bijwerking na bepaalde soorten chemische peelings (als er aanleg is), evenals na laserprocedures.

Bovendien is er een onafhankelijke pathologie – melanomadermie (melanose) – door beschikbare pigmentvorming in de huid. Het kan aangeboren van verworven zijn.

Aangeboren pigmentvlekken:

• sproeten – placers van kleine vlekjes op de huid van het gezicht, handen, rug, borst;
    moedervlekken en naevi – kunnen verschillende vormen en maten hebben, kunnen gedurende het hele leven groeien of onveranderd blijven.

Verworven melasma:

• diffuus – in strijd met de bijnieren – bruine of bronzen vlekken op de open delen van de huid, in het gebied van de witte lijn van de buik, tepelhof, perineum;
  • chloasma – komt vaak voor tijdens de zwangerschap, tijdens de puberteit, met ontstekingsziekten van het vrouwelijke voortplantingssysteem. Het zijn vlekken van onregelmatige vormen met duidelijke grenzen die voornamelijk op de huid van het gezicht zijn gelokaliseerd;
  • leverchloasma – ontwikkelt zich bij chronische leveraandoeningen met frequente terugvallen. Het zijn vlekken met uitgesproken vasculair gaas op de zijvlakken van de wangen met de overgang naar de nek;
  • Brock’s pigment periorale dermatose – geelbruine vlekken vormen zich in het gebied van de mond, kin, in de neus-lippenplooien en worden veroorzaakt door een verminderde gastro-intestinale functie en eierstokfunctie.
  • Lentigo – ouderdomspigmentvlekken bij mensen ouder dan 40 jaar, komen van nature voor door de ongelijkmatige verdeling van pigment in de bovenste huidlagen.

Behandeling van hyperpigmentatie van de huid

Een verhoogde pigmentatie vormt in de regel geen bedreiging voor de gezondheid en is vooral een cosmetisch probleem. Tegelijkertijd kunnen gebrek aan behandeling en langdurige blootstelling aan de zon (vooral als de vlekken zich in open delen van het lichaam bevinden) leiden tot hun groei en verslechtering van de dermis.

Om van hyperpigmentatie af te komen, zijn verschillende stappen vereist:

• eliminatie van interne oorzaken van verminderde pigmentvorming,
  • externe invloed op de huid door bijvoorbeeld mechanische of chemische peeling, bleekmiddelen, gebruik van speciale medicijnen Eukroma, A Ret-HC,
  • extra preventieve bescherming van de huid tijdens perioden van hoge zonneactiviteit.