ringworm

Wat is ringworm en hoe ziet het eruit?

Ringworm is een dermatologische ziekte die vaker wordt gediagnosticeerd bij mensen onder de 30 jaar en bij kinderen en ouderen – zelden. Overmatige activiteit van de zweetklieren is vaak een factor die infectie veroorzaakt. Dus de ziekte komt vaak voor in de zomer, in resorts en in landen met vochtige warme klimaten.

Ringworm komt vaak voor bij mensen met de volgende pathologieën:

• chronische ziekten van het maagdarmkanaal (gastritis, maagzweer);
  • endocriene aandoeningen;
  • auto-immuunziekten;
  • hormonale veranderingen, inclusief die veroorzaakt door het gebruik van orale anticonceptiva, zwangerschap,
  • onvruchtbaarheidsbehandeling;
  • genetische aanleg.

Ringworm kan ook worden veroorzaakt door het nemen van bepaalde medicijnen, zoals immunosuppressiva, glucocorticosteroïden. Verminderde lichaamsafweer kan ook de groei van schimmelinfecties veroorzaken. De volgende veranderingen kunnen de ontwikkeling van ringworm veroorzaken:

• recente ernstige ziekte, verwonding of operatie;
  • ernstig vitaminetekort;
  • hypothermie;
  • spanning;
  • langdurige blootstelling aan ongunstige factoren (bijv. werk in gevaarlijke industrieën, contact met chemicaliën en reagentia);
  • voedselvergiftiging;
  • een periode van verhoogde mentale en fysieke inspanning;
  • verandering van woonplaats;
  • alcohol misbruik.

Van de externe factoren die ringworm veroorzaken, is strakke synthetische kleding in het warme seizoen de meest voorkomende, omdat dergelijke materialen de natuurlijke ademhaling van de huid verstoren, het zweten vergroten en de bovenste huidlagen irriteren. Als gevolg hiervan komt de schimmel de opperhuid binnen en begint zich actief te vermenigvuldigen.

Het eerste symptoom van de ziekte is het verschijnen van kleine vlekken, meestal gelokaliseerd op de romp, armen, hoofdhuid of uitwendige genitaliën. De uitslag kan licht jeuken of geen ongemak veroorzaken. De vlekken zijn aanvankelijk roze, maar veranderen geleidelijk van kleur: van roze-geel naar bruin en roodbruin. Het aantal vlekken neemt in de loop van de tijd toe: de schimmel verspreidt zich over de huid en beschadigt een groeiend lichaamsoppervlak. De uitslag kan op handen, voeten, gezicht verschijnen, maar heeft nooit invloed op de slijmvliezen, handpalmen of voeten, vanwege de speciale structuur van het epitheel in deze gebieden.

De uitslag kan in diameter toenemen (tot enkele centimeters). Peeling zones verschijnen in het midden bij het aanraken van de plek, de schubben loslaten gemakkelijk. In de atypische vorm van ringworm verliezen de gebieden volledig pigment (worden wit).

Een onderscheidend kenmerk van ringworm is een schending van huidpigmentatie. Schimmels beschadigen melanocyten, die verantwoordelijk zijn voor de productie van melanine, een stof die verantwoordelijk is voor de huidskleur. Gebieden van hypopigmentatie zijn vooral merkbaar tijdens het zonnen: het aangetaste epitheel blijft licht. Dit effect kan lang aanhouden, zelfs na herstel. Ringworm heeft vaak een chronisch beloop en frequente recidieven.

Om snel te herstellen en de onaangename gevolgen van een infectie te voorkomen, is het raadzaam om bij de eerste symptomen van de ziekte een dermatoloog te raadplegen:

• het verschijnen van een roze of roodachtige uitslag;
  • milde jeuk van de huid;
  • peeling op bepaalde delen van de huid van de romp en armen.

Uw arts zal u medicijnen voorschrijven (zoals Clocip-B of LuliRX) om u te helpen snel van de ziekte af te komen.