vermoeidheid

10 oorzaken van chronische vermoeidheid

Slecht humeur, prikkelbaarheid, gebrek aan energie – kunnen manifestaties zijn van ernstiger oorzaken, niet alleen gebrek aan slaap of gebrek aan koffie in de ochtend. Chronische vermoeidheid en apathie kunnen ook een medische oorzaak hebben. Als je het moeilijk vindt om ‘s ochtends je bed uit te komen en je vaak depressief bent, lees dit artikel dan tot het einde door.

Om ontspannen en gemotiveerd te zijn, moet je lichaam goed kunnen functioneren. Slaaptekort interfereert niet altijd met deze functie. Soms heb je, ondanks een lange rustperiode, nog steeds geen energie. In dit geval moet u zoeken naar aandoeningen en nog niet-gediagnosticeerde ziekten die deze aandoening veroorzaken.

1. Type II-diabetes

Gebrek aan energie kan worden veroorzaakt door een lage of hoge bloedglucose, die kan worden veroorzaakt door diabetes. Vermoeidheid en lethargie kunnen manifestaties zijn van type II diabetes.

1. Hartziekte

Snelle vermoeidheid, zelfs na de minste inspanning, kan een teken zijn van een hartaandoening. Ernstige hartaandoeningen kunnen het gevolg zijn van onbehandelde of eerdere griep of Covid-19. Chronische vermoeidheid en kortademigheid tijdens korte wandelingen kunnen niet worden genegeerd.

1. Schildklier

Vermoeidheid, lethargie en stemmingswisselingen kunnen worden veroorzaakt door lage niveaus van T3- en T4-hormonen. Hypothyreoïdie verstoort niet alleen de werking van het zenuwstelsel, maar ook de bloedsomloop, het spier- en skeletstelsel en zelfs de lichaamstemperatuur. Deze ziekte moet worden behandeld met medicijnen zoals Eltroxin of Tiromel.

1. Hepatitis C-virus

Chronische vermoeidheid en frequente infecties kunnen wijzen op een hepatitis C-infectie. Vaak hebben patiënten vrijwel geen symptomen, en aanhoudende lethargie is een van de weinige.

1. Voedsel allergie

Onwel voelen, gebrek aan kracht, vermoeidheid en lethargie kunnen worden veroorzaakt door voedselintolerantie. Dit uit zich niet altijd door misselijkheid, diarree of huiduitslag. Soms zijn de signalen die je lichaam je geeft minder voor de hand liggend, dan hebben we het over een verborgen voedselintolerantie.

1. Urineweginfecties

Constante vermoeidheid kan een van de symptomen zijn van een bacteriële infectie van de urinewegen. Een infectie die gepaard gaat met een constante behoefte om te plassen, blaaspijn en een branderig gevoel in de intieme zone.

1. Bloedarmoede

Vermoeidheid kan een symptoom zijn van bloedarmoede. Bij bloedarmoede is er een tekort aan hemoglobine, wat nodig is bij het afleveren van zuurstof door het lichaam. Bloedarmoede wordt veroorzaakt door hevige menstruatie, inwendige bloedingen, ijzer-, foliumzuur- of vitamine B12-tekort, slechte voeding of nierziekte.

1. Longziekten

Gevoelens van zwaarte en langdurige vermoeidheid kunnen u vergezellen als u problemen heeft met chronische obstructieve longziekte, die leidt tot vernauwing van de bronchiën en ademhalingsmoeilijkheden, wat hypoxie veroorzaakt. Deze ziekte wordt vaak veroorzaakt door actief en passief roken.

1. Slaapapneu

Constante of gewoon ochtendmoeheid kan een symptoom zijn van apneu, waarvan je de aanwezigheid niet eens weet. Mensen met slaapapneu worden ‘s ochtends vaak moe wakker omdat ze meerdere keren per nacht wakker worden. Soms weet je niet eens dat de slaapfase onderbroken is.

1. Spanning

Constante vermoeidheid kan worden veroorzaakt door stress, zelfs als je het niet vermoedt. Stressvolle situaties kunnen zo triviaal zijn dat u er geen aandacht aan schenkt. Je lichaam reageert hier echter op en scheidt cortisol af, waardoor je je uitgeput voelt.